نارضایتی مرغداران از نرخ مصوب؛ قیمت هر کیلو مرغ 27 هزار تومان شد

ایرانیان جهان – باشگاه خبرنگاران / نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی درباره قیمت مرغ گفت: نرخ مصوب مرغ در کارگروه تنظیم بازار باید با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی،تعیین شود.

 

حبیب اسداله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به نارضایتی مرغداران از نحوه قیمت گذاری مرغ اظهارکرد: با افزایش قیمت نهاده دامی و مواد اولیه، دستگاه‌های مسئول قیمت گذاری بلافاصله قیمت را برای تجار افزایش می‌دهند، درحالیکه به بخش تولید توجهی نمی‌کنند و همیشه نرخ اعلامی از قیمت تمام شده تولید پایین‌تر است که این موضوع منجر به نارضایتی تولیدکنندگان شده است.
وی افزود: از ابتدای سال هر چند وقت یکبار شاهد افزایش هزینه‌های تولید اعم از واکسن، دارو، دستمزد و … هستیم که متاسفانه آثار آن را بر قیمت اعلامی مرغ نمی‌بینیم که با هیچ یک از اصول تعیین قیمت مرغ سازگار نیست.
اسداله نژاد ادامه داد: با افزایش قیمت نهاده در کارگروه تنظیم بازار، نرخ مرغ و سایر کالا‌های مرتبط با نهاده‌ها باید تغییر کند چرا که در هزینه تمام شده تولید تاثیر دارد.
این مقام مسئول در واکنش به عرضه مرغ با نرخ بالای 30 هزار تومان در خرده فروشی‌ها گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 17 هزار و 500 تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها 27 هزار تومان بوده و فروش با نرخ‌های بالاتر کم لطفی واحد‌های صنفی است.
وی درباره تاثیر تعطیلی 2 هفته بر بازار مرغ گفت: قیمت مرغ در تعطیلی پیش رو به میزان تقاضا بستگی دارد به طوریکه با ازدیاد تقاضا و افزایش حجم سفر‌ها قیمت مرغ بالا می‌رود و با رعایت اصول و استاندارد و کاهش مصرف، قیمت مرغ کاهشی خواهد بود.
اسداله نژاد از کاهش جوجه ریزی خبر داد و گفت: با توجه به مشکل تامین نهاده ها، صرف نظر از اینکه با مشکل کمبود تولید یا کاهش جوجه ریزی همراه بودیم، قیمت تمام شده تولید به شدت برای واحد‌ها افزایش یافت که این امر موجب شد قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر افزایش یابد.
این مقام مسئول ادامه داد: از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید انتظار داریم که نهاده مورد نیاز واحد‌های مرغداری را با نرخ مصوب به طور کامل تامین کنند تا بتوانند کل مرغ تولیدی واحد‌ها را با نرخ مصوب خریداری کنند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه زنگ خطر صنعت مرغداری به صدا درآمده است، تصریح کرد: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.