قیمت واقعی هر کیلو مرغ ۱۴.۰۰۰ تومان؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: حجت از ثبات نرخ مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از ثبات نرخ مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی بازار و میزان جوجه ریزی که در فروردین برای ماه مبارک رمضان صورت گرفته است، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا چند روز آینده نوسانی چندانی نداشته باشد.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران از حیث فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر می‌شوند، از این رو انتظار می‌رود نرخ مصوب مد نظر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید هر چه سریع‌تر اعلام شود تا مرغداران به ادامه تولید امیدوار شوند.

این مقام مسئول قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا در هفته آینده همزمان با تعطیلات پیش بینی می شود که تا حدودی قیمت مرغ در بازار بهبود یابد.

وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله جوجه ریزی بیشتری برای ماه مبارک رمضان نسبت به ایام عادی سال صورت گرفته است، اما امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کشش چندانی در بازار وجود ندارد که در نهایت کاهش تقاضا نسبت به عرضه، افت قیمت مرغ و زیان مرغداران در بازار را به همراه داشته است.

حجت با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان۲ نرخی است، بیان کرد: علی رغم آنکه نرخ مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما مرغداران هر کیلو ذرت را با قیمت یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا را ۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند که این فاصله قیمت بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

وی میزان جوجه ریزی در ۲ ماهه ابتدای سال را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این در حالی است که مرغداران به سبب زیان انباشته از اواخر اردیبهشت تقاضای چندانی برای جوجه ریزی واحدهای خود نداشتند که به این ترتیب انتظار می رود هر چه سریع تر نرخ مصوب مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با توجه به اختلاف قیمت مصوب مرغ با نرخ کنونی بازار، امکان استمرار حجم قبلی تولید با نرخ‌های فعلی وجود ندارد که در نهایت این امر منجر به کمبود عرضه و افزایش قیمت در بازار خواهد شد.