رشد ۱۶.۴ درصدی ارزش صادراتی محصولات لبنی در نیمه نخست امسال
«سید محمدرضا بنیطبا» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت صادرات محصولات لبنی در سال ۱۴۰۲ افزود: پژوهش آماری انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران بر اساس داده های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که صادرات لبنیات کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
سخنگوی انجمن صنایع فراروده های لبنی ایران اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور، صادرات وزنی محصولات لبنی به ۲۸۱ هزار و ۴۵۰ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این رقم ۲۳۹ هزار و ۸۸۶ تن بود، رشد ۱۷.۳ درصدی را نشان میدهد.
به گفته وی، ارزش دلاری صادرات محصولات لبنی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، معادل ۳۲۷ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار بوده است.
بنی طبا تصریحکرد: در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ چهار محصول نخست سبد صادراتی لبنی کشور بر اساس تناژ به ترتیب شیر و خامه، دوغ و کفیر، شیرخشک صنعتی و پنیر بوده است که در این میان سهم شیر و خامه ۲۲.۲۷ درصد، دوغ و کفیر ۲۱.۱ درصد، شیرخشک صنعتی ۲۰.۱۹ درصد و پنیر ۱۷.۳۹ درصد رشد است.
وی اضافهکرد: در مدت مذکور، محصول شیر خشک صنعتی با ۲۴.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به ۱۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، نخستین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش دلاری است که ۳۹ درصد از مجموع ارزش صادرات لبنی را به خود اختصاص داده است.
این مقام صنفی ادامهداد: پس از آن شیر و خامه با ۲۳.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در رتبه دوم قرار دارد که ۱۷.۲۴ درصد از مجموع ارزش دلاری صادرات را به خود اختصاص داده است. در نهایت پنیر با ۸.۲ درصد رشد نسبت به سال قبل و رسیدن به ۶۳ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار در رتبه سوم قرار گرفت که ۱۶.۶۷ درصد از مجموع ارزش صادرات را شامل می شود.
عراق، مقصد نخست صادرات محصولات لبنی
وی افزود: شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات در سال جاری ۳۹ کشور بوده اند که اصلی ترین آنها به ترتیب عراق، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان هستند.
بنی طبا اظهار داشت: عراق با افزایش ۳۱درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۱۸۴ هزار تن صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۶۵.۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.
سخنگوی انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران ادامه داد: بر اساس ارزش صادرات نیز عراق با افزایش ۳۰.۵ درصدی ارزش صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۵۸ درصد از سهم ارزشی است.
سخنگوی انجمن صنایع فراروده های لبنی ایران افزود: این در حالی است که افغانستان با کاهش ۱۵.۴ درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۰.۸ هزار تن صادرات، سومین مقصد لبنیات ایران با ۷.۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.