تولید تخم مرغ کاهش یافت/ افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال؟

اقتصادنیوز : اختلاف چندبرابری نرخ مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد و کاهش تقاضای خرید محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ منجر به زیان مرغداران شده است.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که نوسان قیمت نهاده‌های دامی و کمبود عرضه در سامانه بازارگاه، تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

علی رغم رشد چند برابری قیمت ذرت، کنجاله سویا و سایر ریزمغذی ها، تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده تولید و حتی نرخ مصوب عرضه می‌شود که استمرار این روند صنعت مرغداری را به تعطیلی می‌کشاند چرا که دیگر تولیدکنندگان قادر به ادامه زیان‌های پی در پی نیستند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود تامین بخش اندکی از نیاز مرغداران از سامانه بازارگاه، اما مسئولان ستاد تنظیم بازار بر مبنای نهاده با نرخ مصوب، قیمت تخم مرغ و مرغ را اعلام می‌کنند که این امر با واکنش شدید تولیدکنندگان به سبب نبود سنخیت در هزینه‌های تولید و فروش مواجه می‌شود.

ماجرا تنها به این جا ختم‌ نمی شود چرا که هر از گاهی مسئولان امر برای تنظیم بازار داخل، صادرات محصولات پروتئینی را متوقف می‌کنند که این امر از دست دادن بازار‌های هدف و جایگزینی سایر رقبا را به همراه خواهد داشت.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات تولید تخم مرغ به عنوان یکی از ارزانترین محصولات پروتئینی و زیان صنعت  مرغداری طی ماه‌های اخیر با خبر شویم:

تولید تخم مرغ کاهش یافت/ تاثیر سوء افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر بازار تخم مرغ

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از افزایش نسبی قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۹ هزار تومان معادل شانه‌ای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان است.

وی افزود: طی روز‌های اخیر ستاد تنظیم بازار به مدت زمان یک ماه، عوارض ۴ هزار تومانی صادرات را برداشت که این امر منجر به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

نبی پور قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را بالای ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان حداقل ۳ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی به شدت آشفته است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت به بالای ۳ هزار تومان و کنجاله ۱۰ هزارتومان در بازار آزاد رسیده است که با استمرار این روند مرغداران قادر به ادامه تولید نیستند.

وی تولید اسمی روزانه تخم مرغ را ۲۸۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تولید واقعی ۲۵۰ تا ۴۰۰ تن کمتر از این میزان است.

نبی پور کاهش قدرت خرید خانوار و افت مصرف در فصل تابستان را از علل اصلی کاهش قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت صادرات تخم‌مرغ تصریح کرد: هم اکنون صادرات تخم مرغ به دلیل عوارض بالا قطع شده است و با حذف عوارض صادرات باید منتظر ماند و دید که صادرات به کدام سمت و سو می‌رود.

بحران جدی صنعت طیور در کمین است

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با انتقاد از آشفتگی بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: اختلاف چندبرابری نرخ مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد و کاهش تقاضا در بازار برای خرید محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ منجر به زیان چشمگیر مرغداران شده است.

وی افزود: برخی اوقات دولت برای تنظیم بازار داخل و کاهش قیمت، جلوی صادرات را می‌گیرد که همین امر بر زیان مرغداران گوشتی و تخم گذار دامن می‌زند.

یوسف خانی پیرامون برخی شایعات مبنی بر کمبود و گرانی تخم مرغ در ۶ ماهه دوم سال بیان کرد: چند ماهی است که موضوع کمبود و گرانی تخم مرغ در ۶ ماهه دوم سال در صورت استمرار آشفتگی بازار نهاده‌های دامی مطرح است که اگر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نشود، با بحران جدی در بازار روبرو می‌شویم.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی ادامه داد: قیمت کنونی کنجاله سویا با رشد بیش از ۳ برابری نسبت به نرخ مصوب به بالای ۹ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است که استمرار این روند، تولیدکنندگان را نسبت به ادامه تولید مایوس می‌کند.

وی از بحران جدی صنعت طیور خبر داد و گفت: علی رغم نوسان و کمبود نهاده‌های دامی طی ماه‌های اخیر، مرغداران به امید فردای بهتر اقدام به تولید می‌کنند که با استمرار آشفتگی قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار، شرایط بدی در انتظار صنعت مرغداری خواهد بود

حذف عوارض صادراتی به کمک مرغداران آمد

رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن درباره تاثیر افزایش قیمت نهاده‌ها بر تولید تخم مرغ اظهار کرد: در شرایطی که نهاده با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار نمی‌گیرد، مسئولان ذی ربط بر چه مبنایی قیمت تخم مرغ را تعیین می‌کنند.

وی افزود: افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های دامی نگرانی‌هایی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که اگر مسئولان امر تدابیری برای این موضوع نیندیشند به سبب جایگزینی آن با دیگر نهاده‌ها همچون گندم، بازدهی تولید به شدت کاهش می‌یابد.

ترکاشوند قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را بیش از ۱۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه هر کیلو تخم مرغ با نرخ مصوب ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اختلاف معناداری با قیمت تمام شده محصول دارد که از مسئولان امر تقاضا داریم برای حفظ صنعت و تولید هر چه سریع‌تر مشکلات را مرتفع کنند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: با وجود نوسان شدید قیمت نهاده‌ها و اختلاف چندبرابری نرخ مصوب با بازار آزاد، نرخ تمام شده تولید ملاک مرغدار است .

وی در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید و ممنوعیت صادرات، خواستار حذف عوارض صادراتی شدیم که در نهایت کمیته رصد و پایش تخم مرغ کارگروه تنظیم بازار با این موضوع موافقت کرد و قرار است به گمرکات کشور ابلاغ شود تا صادرات به میزانی که به تولید داخل آسیب نزند، انجام شود.