تهیه ذرت برای مرغداران مشکل‌ساز شده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن گفت: اگر دولت با تشکل‌های بخش خصوصی صادقانه در ارتباط باشد ما قول می‌دهیم که نگذاریم مشکلی در تولید و بازار پیش آید.
رضا ترکاشوند امروز در نشست خبری با اشاره به ظرفیت بالای تولید تخم‌مرغ در کشور اظهار کرد: در حال حاضر 800 هزار مرغداری مرغ تخم گذار با ظرفیت 120 میلیون قطعه و مرغ پولت در کشور فعال هستند.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید تخم‌مرغ در کشور 1.4 میلیون تن است که با توجه به نیاز حداکثر 950 هزار تنی در کشور 450 هزار تن از این ظرفیت مازاد است.
ترکاشوند با تاکید بر اینکه امسال سال پرتولیدی برای صنعت مرغ تخم‌گذار بود افزود: مازاد تولید در شش ماهه اول سال موجب زیان مرغداران شد به نحوی که تراز منفی 1900 تومانی برای هزار کیلوگرم تخم‌مرغ برای آنها به همراه داشت.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن درباره آخرین وضعیت تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران اظهار کرد: در حال حاضر تامین و توزیع برخی از نهاده‌های دامی از جمله لیزین و متیونین بر عهده اتحادیه قرار دارد و ما توانسته‌ایم با کمتر از یک درصد تفاوت قیمت آنها را با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسانیم.

فرخی

وی ادامه داد: در تامین سایر نهاده‌ها شرکت پشتیبانی امور دام همکاری‌های زیادی برای تامین نهاده مرغداران داشته و با تامین 30 تا 40 درصد نیاز بازار توانسته قیمت‌ها را تا حدودی کنترل و از بازار سیاه در این حوزه جلوگیری کند.
وی یکی از نهاده‌های دامی که در حال حاضر برای مرغداران مشکل‌ساز شده است را ذرت نام برد و گفت:‌ از دو ماه پیش قیمت ذرت به طور ناگهانی شروع به افزایش کرد به نحوی که قیمت هر کیلوگرم از آن از 1600 تومان به 2000 هزار تومان افزایش یافت که دلیل آن عدم تخصیص ارز و خلا در بازار عنوان می‌شد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات در حوزه تامین نهاده و بازار محصول توسط اتحادیه‌ها قابل مرتفع شدن است افزود: تشکل‌ها با عنوان نمایندگان تولیدکنندگان از تمام مشکلات آنها مطلع هستند و می‌‌توانند در زمان لازم بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.
ترکاشوند گفت: ما از دولت می‌خواهیم که با اتحادیه‌ها ارتباط صادقانه داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد قول می‌دهیم که نگذاریم مشکلی نه در بخش تولید و نه بازار پیش آید.