اُفت چشمگیر قیمت جوجه یکروزه در بازار/ نرخ مرغ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید

چهار آیین گفت: نبود انگیزه کافی تولیدکنندگان به استمرار تولید و کاهش جوجه ریزی بر افت قیمت جوجه یکروزه در بازار تاثیر گذاشته است.

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ اواخر هفته گذشته تا حدی از حالت متعارف خارج شد، افزود: با وجود آنکه اواخر هفته گذشته قیمت مرغ زنده درب مرغداری به سبب کمبود عرضه به مرز ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، اما روز گذشته تا حدی بازار از حالت نامتعارف خود خود فاصله گرفت.

چهار آیین دخالت دولت در امر قیمت گذاری، در دسترس نبودن واکسن کیفی مناسب، افزایش تلفات ناشی از شیوع بیماری نیوکاسل و کاهش وزن گیری لاشه در فصل تابستان را از عمده دلایل نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور در همین حد باقی بماند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: اگرچه بسیاری از مسئولان دولتی ادعا می‌کنند که واکسن کیفی مناسب در کشور وجود دارد، اما همچنان ترخیص این واکسن‌ها از گمرک انجام نشده است و همین امر موجب شده تا بخشی از مرغداران در پروسه تولید خود نتوانند به واکسن‌های کیفی مناسب دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه در بازار افت چشمگیری داشته است، بیان کرد: نبود انگیزه کافی برای تولیدکنندگان به استمرار تولید، میزان جوجه ریزی را به شدت کاهش داده که همین امر بر بازار جوجه یکروزه تاثیر گذاشته است.

چهار آیین قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با استمرار شرایط فعلی تولید، بازار مناسبی در ۲ ماه آتی نخواهیم داشت که به همین خاطر از دولت انتظار داریم دست از دخالت و قیمت گذاری در بازار رقابتی بردارد و قیمت مرغ را به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار کند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت واردات مرغ افزود: اگرچه مسئولان وزارت صمت برای تنظیم بازار به دنبال واردات مرغ هستند، اما از آن جا که واردات منطق اقتصادی ندارد، مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت در سال رونق تولید باید رویکرد خود را تغییر دهند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته عمده کنجاله سویا و ذرت مورد نیاز صنعت طیور از برزیل وارد می‌شد گفت: این در حالی است که هم اکنون مقدار زیادی از کنجاله سویا و ذرت از هند و اکراین وارد و در استان‌ها توزیع شده که نسبت به مشابه برزیلی خود کیفیت مطلوبی ندارد.

چهار آیین در پایان با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی نسبت روز به روز در حال متعادل شدن است، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ ۱۵۰۰ و کنجاله سویا ۲۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود اختلاف چندانی ندارد.