ابهام در بازار گوشت

در حالی که بازار گوشت از افزایش بی رویه قیمت‌ها رنج می‌برد و هر کیلو گوشت قرمز گرم به طور میانگین کیلویی ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی برای واردات این محصول منتفی شد. موضوعی که موجب ایجاد ابهام درباره وضعیت قیمت‌ها در این بازار شده است.

به گزارش ایسنا، بررسی اخبار اقتصادی روز جاری (سه‌شنبه) نشان از آن دارد که علاقه خوانندگان اخبار اقتصادی معطوف به اخباری همچون قیمت مرغ و گوشت، گزارش‌های میدانی از بازارهای طلا، سکه، ارز و خودرو، راهکار تأمین منابع جبران خسارت سیل، مهلت استفاده از بسته ارزی برای تجار تمدید، خواسته قطعه‌سازان برای رونق تولید، قیمت بلیت هواپیما در سال جاری و ارزش ارز بوده است.

روزهای پایانی سال گذشته یکی از اخبار ثابت اقتصادی و بسته این حوزه، خبر گوشت و مرغ بود که با توجه به آنکه قیمت مصوب برای عرضه مرغ در محدوده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود اما مرغ کشتار روز به قیمت بیشتری حتی در محدوده ۱۶ هزار تومان نیز عرضه می‌شد و کار را به جایی رساند که قوه قضائیه و پلیس به عرضه مرغ ورود کردند، اما این اتفاقات تنها معطوف به مرغ نبود و بازار گوشت قرمز نیز درگیر مسائل مختلفی بود که منجر به واردات گوشت یخ زده، گوشت تازه و دام زنده به کشور شد، که در روزهای گذشته برخی از کارشناسان بازار مواد غذایی اعلام کردند واردات گوشت یخ زده و تازه به نرخ دولتی تأثیری بر بازار نداشت و تنها واردات دام زنده که در کشور کشتار شد، کاهش قیمت را رقم زده است.

با توجه به این مسائل روز گذشته با وجود آنکه در بودجه سال جاری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در بودجه ماندگار شده و به گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی این ارز دارای یارانه نامحسوس و رانت است، برای واردات گوشت قرمز حذف شد. حذف شدن این ارز برای گوشت قرمز در حالی رقم خورده که جای سوال دارد چرا با وجود آنکه مجلس مصوب کرده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی در بودجه ۹۸ جا خوش کند، دولت رأی به حذف آن داده است.

گوشت قرمز به طور میانگین در بازار قیمتی در حدود ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو دارد که برنامه‌های دولت در زمینه واردات تأثیر چندانی بر کاهش آن نداشت و حال جای سوال دارد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گوشت چه آینده‌ای پیش روی این بازار است. در این رابطه محمدرضا صفا عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا زمانی که ارز در کشور تک نرخی نشود بازار به ثبات نمی‌رسد اما این مسئله در حالی مطرح می‌شود که رئیس کل سابق بانک مرکزی با دستیابی به برجام اعلام کرد تا شش ماه دیگر ارز تک نرخی می‌شود اما این موضوع حتی تا پایان کار دولت یازدهم و ولی الله سیف در سمت رئیس کل بانک مرکزی محقق نشد و حتی در سال گذشته با ایجاد نوسانات ارزی، ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی به اقتصاد ایران آمد.

حال با وجود تمام این مسائل نکته قابل توجه آن است که در بازار مرغ، عرضه دولتی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد تمام واحدها نتوانسته‌اند از این مرغ استفاده کنند، با عرضه این مرغ در برخی واحدهای صنفی قیمت مرغ کشتار روز اندکی کاهش یافته است. در کنار قیمت مرغ دولتی، قیمت اقلام فرآورده‌های مرغ تازه همچون سینه، فیله و ران مرغ خودنمایی می‌کند که قیمت این اقلام بر پایه مرغ کشتار روز که قیمتی در حدود ۱۶ هزار تومان دارند تعیین شده است.

بازارهای اقتصادی در آرامش رکود

در روز جاری وضعیت بازارهای خودرو، طلا، سکه و ارز بررسی شده است. این بررسی‌ها در حالی انجام شده است که در روزهای پایانی سال گذشته به واسطه افزایش قابل توجه قیمت خودرو در بازار آزاد و فروش روزانه دو خودروساز بزرگ کشور بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و تنها دلالان و افرادی که نیاز به خرید لحظه‌ای خودرو داشتند در این بازار به انجام معامله می‌پرداختند. با این تفاسیر بررسی‌های روز جاری ایسنا از بازار خودرو نشان از آن دارد که این بازار در رکود خرید و فروش قرار دارد و قیمت خودرو در سال جاری دارای نوسانات خاصی است زیرا نمایشگاه داران و صاحبان خودرو بنا بر شرایط خود قیمتی اعلام می‌کنند.

در کنار بازار خودرو بررسی بازار طلا و سکه نشان از آن دارد به دلیل رشد قابل توجه قیمت طلای خام در بازار کمتر کسی بتواند خریدی انجام دهد و عموم افرادی که به بازار طلا و سکه ورود کرده‌اند تنها بیننده این بازار هستند. در کنار این بازار نیز در بازار ارز آنچنان خبری از هیاهوی دلالان وجود ندارد و معاملات صوری دلالان بازار ارز به شدت کاهش یافته است و تنها افرادی که نتوانسته‌اند نیاز خود به ارز برای انجام سفر را از طریق صرافی و بانک‌ها تأمین کنند به بازار ارز وارد شده‌اند. حال با توجه به تمام این تفاسیر جای سوال دارد که چرا زمانی که حجم خرید و فروش و تقاضا در بازار ارز به شدت کاهش یافته است در ساعات انتهایی شب که تمام بازارها تعطیل است برای ارز به ویژه دلار نرخ جدیدی اعلام می‌شود.

برداشت قانونی از منابع ارزی برای جبران خسارت سیل

در روزهای گذشته به واسطه وقوع سیل مباحثی در زمینه تأمین جبران خسارت سیل مطرح شد که با توجه به بسته شدن بودجه سال ۹۸ اکثر کارشناسان و مسئولان دولتی معتقد بودند دولت برای جبران خسارت سیل به چاپ اسکناس و برداشت از ذخایر ارزی روی می‌آورد که در این زمینه محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری روز جاری خود اعلام کرده است در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری در مورد موضوع سیل اخیر داشتیم ایشان نیز اعلام کردند اگر دولت به این جمع‌بندی برسد که لازم است از منابع صندوق برای جبران هزینه‌های سیل اخیر استفاده کند می‌تواند این کار را انجام دهد. بر این اساس دولت نیز تمهیداتی در این رابطه داشته است و هر گونه برداشت از صندوق توسعه ملی برای سیل اخیر به طور حتم با ساز و کار قانونی انجام خواهد شد.

مالیات تنها مشکل تولیدکننده؟!

سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام گرفته است. با توجه به انتخاب این نام خبرگزاری ایسنا در رابطه با راهکارهای تحقق تولید بررسی‌های قابل توجهی داشته است. حال دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به وضعیت تولید، قیمت گذاری، مالیات و بیمه معتقد است برای رونق تولید در این حوزه باید دو سال قطعه سازان را از بیمه و مالیات معاف کنند، این مسائل در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌های گذشته ایسنا نشان از آن دارد که واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی تا ۵ سال از معافیت‌های مالیاتی و بیمه برخوردار هستند اما در حال حاضر شرایط مناسبی برای آنها وجود ندارد، از این رو می‌توان گفت که رونق تولید به جز معافیت از پرداخت مالیات و حق بیمه به مؤلفه‌های دیگری نیاز دارد و مهمترین آنها همراهی و استفاده خودروسازان از قطعات تولید داخلی و پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان است.

قیمت بلیت هواپیما در سال ۹۸

حمل و نقل یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در اقتصاد خانواده محسوب می‌شود، نوسانات قیمتی در این حوزه تأثیر مستقیم بر هزینه‌های خانواده دارد و با توجه به قیمت تمام شده هزینه جابجایی، شیوه سفر و مقصد خانواده‌ها تعیین می‌شود، از این رو تغییر قیمت هزینه سفرهای هوایی و زمینی همواره از جایگاه قابل توجهی برای عموم افراد برخوردار است، حال با این تفاسیر جای سوال دارد که آیا در سال جاری و نوسان نرخ ارز آیا قیمت بلیط سفرهای هوایی رشد خواهد داشت؟ در این زمینه مقصود اسعدی- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد، هرچند که این مسئله به ثبات نرخ ارز بستگی دارد.

ادامه رشد در بازار ارز

از دو روز گذشته قیمت ارز روند صعودی را برای خود انتخاب کرده که این روند صعودی در روز جاری پیگیری شده و بانک و صرافی دلار را ۵۰۰ تومان گران‌تر از روز گذشته خریداری می‌کنند.

بانک‌ها امروز (۲۰ فروردین) هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۷۷۱ تومان و هر یورو را ۱۵ هزار و ۵۱۶ تومان خریداری می‌کردند. قیمت خرید دلار در روز گذشته در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۹۵ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۹۳۱ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۱۸ هزار و ۱۰ تومان خریداری می‌کنند.

یوروی مسافرتی نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۹۶ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد. این در حالی است که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۸۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۴ هزار و ۱۸۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته افزایش حدود ۵۰۰ تومانی داشته است. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۶۸۰ تومان اعلام شده است که نرخ یورو نیز نسبت به روز گذشته با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه بوده است.