۵۰ هزار نمونه گیری از طیور در گلستان

عبدالوند گفت: ۵۰ هزار نمونه از ابتدای سال تا کنون در خصوص بیماری های طیور گرفته شده است که ۱۵ هزار مورد آن مربوط به بیماری های فوق حاد پرندگان است.
محسن عبدالوند گفت: اقدامات دامپزشکی بسیار وسیع است، در بحث بیماری های واگیردار عملکرد دامپزشکی مشخص است و برای هر ماه و هر نوع بیماری واکسن های مشخصی در نظر گرفته شده است.
معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان ادامه داد: در هر فصلی برنامه ریزی خاصی را دامپزشکی برای کنترل بیماری ها دارد برای مثال در سه ماه ابتدای سال موضوع سیاه زخم و یا هاری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و همچنین موضوع مبارزه با بیماریهای انگلی نیز از دیگر مقابله ما به شمار می رود.
عبدالوند یادآور شد: در شهریور با نزدیک شدن به بحث سرما به موضوع آنفولانزا فوق حاد پرندگان، آنفولانزای مختص طیور و مباحث بیماری های تنفسی مثل «برونشیت» و «نیوکاسل» در طیور و در جمعیت دام «تب برفکی» توجه می کنیم.
وی یادآور شد: تا به امروز هیچ مورد آنفولانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است و دامپزشکی پرتلاش کار در این زمینه اقدام کرده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان تاکید کرد: 50 هزار نمونه از ابتدای سال تا کنون در خصوص بیماری های طیور گرفته شده است که 15 هزار مورد آن مربوط به بیماری های فوق حاد پرندگان است.
عبدالوند متذکر شد: امروز نزدیک به فصل سرد سال شدیم شرایط به گونه ای است که باید پایش ها بیشتر شود، 14 شهرستان در حال فعالیت هستند و دستگاه های اجرایی مختلف نیز در این زمینه با ما همکاری می کنند.
وی به موضوع زنده فروشی طیور اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال در این خصوص وارد عمل شدیم و مستندات ما برای مقابله با زنده فروشی از ابتدای سال وجود دارد و در انجام فعالیت های خود اهمال نداشتیم.
معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان تاکید کرد: استاندار به فرمانداری های استان تاکید دارند که در کنار دامپزشکی و کمک کار این مجموعه باشند و باید همه پای کار باشند و مردم نیز با ما همراهی کنند تا سلامت جامعه آسیب نبیند.
معاون سلامت دامپزشکی استان گلستان عنوان کرد: توصیه می کنیم که مردم نسبت به خرید طیور به شکل زنده برای کشتار اقدام کنند و این فرهنگ غلط خرید زنده طیور و سربریدن آن را کنار بگذارند.

عبدالوند یادآور شد: مردم باید گوشت مرغ را از مراکز مجاز که مرغ های آن تحت نظارت دامپزشکی تولید به شکل صحیح و سالم کشتار شده و به دست مردم رسیده خریداری کنند.
وی افزود: خوشبختانه پرندگان زینتی در منزل به دلیل آنکه در محوطه محصور نگهداری می شود خطری آنها را تهدید نمی کند ولی باید به این نکته توجه داشت که در منزل ارتباط خود را با پرندگان زنده محدود کرد و به توصیه های پزشکی و تکنسین ها نیز عمل کنیم.