گران‌فروشی نهاده‌های طیور بدون فاکتور در بازار

با وجود تخصیص ارز رسمی 4200 تومانی برای تامین نهاده های دام و طیور از سوی دولت، تاخیر عرضه این محصولات بازار را با نوسان روبرو کرد تاجایی که تولیدکنندگان از خرید نهاده‌های مذکور با نرخ های آزاد و بدون فاکتور گله مند هستند.
علیرغم همه تلاش های دولت با تخصیص ارز رسمی 4200 تومانی و عرضه نهاده های دامی با نرخ مصوب توسط شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدکنندگان صنعت دام و طیور و کاهش هزینه های تولید بارها مشاهده شده که در صورت اندکی تاخیر در عرضه نهاده های دام و طیور با نرخ های مصوب، سودجویان بازار نهاده ها را در دست گرفته و اقدام به گران فروشی می کنند.
بنا به گفته تولیدکنندگان طی ماه های اخیر به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز و رسوب نهاده ها در گمرکات کشور، فاصله ای در عرضه و تقاضا نهاده ها ایجاد شد که موجب گران شدن این محصول شده است.
تولیدکنندگان صنعت دام و طیور براین باورند که تولیداتشان با سایر تولیدات متفاوت است زیرا این گروه با موجود زنده سر و کار دارند و نمی توانند وقفه ای در تامین خوراک آنها ایجاد کنند و در صورت کوچکترین تاخیری در تامین خوراک با از بین رفتن محصول و ضرر هنگفت سرمایه ر وبرو می شوند.
بنابراین ناچارند در چنین شرایطی که وقفه در عرضه نهاده های دام وطیور ایجاد می شود نهاده های مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کنند بنابراین وقفه چند ماهه در ارز نهاده های دام وطیور با ارز رسمی باعث شد تولیدکنندگان هر کیلوگرم ذرت را با قیمتی بیش از دو هزار و 500 تومان و کنجاله سویا را بین چهار هزار و 500 تا پنج هزار تومان در بازار خریداری کنند.
این درحالی است که تولیدکنندگان می گویند بابت خرید نهاده های طیور با نرخ آزاد هیچ فاکتوری از سوی فروشندگان دریافت نمی کنند.
در حالیکه پیش از این قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت یک هزار و 500 تومان و کنجاله سویا دو هزار و 450 تومان بوده است.
این شرایط در حالی رخ داده که چندی پیش با افت قیمت گوشت مرغ و کاهش مصرف تولیدکنندگان مرغ گوشتی و جوجه یکروزه متضرر شدند تاجایی که برخی واحدها اقدام به از بین بردن جوجه های یکروزه ای که روی دستشان مانده بود، کردند.
البته برخی براین باورند که بخش قابل توجهی از ذخایر نهاده های دام و طیور شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای تعادل سازی قیمت ها به بازار عرضه شده است اما به دلیل خلاء و عدم پشتوانه نهاده ها در بازار همچنان تولیدکنندگان با مشکل روبرو هستند.
«محمد نوری» یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ می گوید: برای تامین خوراک طیور به دلیل عدم دسترسی به نهاده با نرخ مصوب، مبادرت به خرید نهاده ها در بازار کرده اما نه تنها نهاده ها را چند برابر نرخ مصوب خریداری کرده و حتی فروشنده فاکتوری بابت خرید نهاده ها عرضه نکرده است.
عرضه 700 هزارتن نهاده دامی با نرخ مصوب طی 20 روز
« حسن عباسی معروفان» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با تاکید براینکه نهاده های مورد نیاز دام و طیور به میزان 2.5 میلیون تن در بنادر وگمرکات موجود و در حال ترخیص است گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون با تخصیص ارز رسمی 4200 تومانی، بین 600 تا 700 هزارتن نهاده دام و طیور به بازار عرضه شده که تداوم عرضه آن موجب تعادل بازار می شود.
وی افزود: طی سه تا چهار ماه گذشته به دلیل عدم تخصیص ارز رسمی ترخیص نهاده های دامی در گمرکات با تاخیر روبرو شده بود که اکنون این امر در حال تسهیل و ترخیص کالاهاست و نگرانی در این خصوص نداریم.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اظهارداشت: براساس مصوبه 21 اسفندماه سال 98 شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف شد نهاده های دام و طیور را با نرخ مصوب در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی عرضه کند تا این محصولات که با ارز رسمی 4200 تومانی تامین می شود به طور مستقیم به دست تولیدکنندگان برسد و از ورود این محصولات به بازار آزاد جلوگیری می شود.
وی تصریح کرد: بنابراین تولیدکنندگان با ثبت نام در سامانه سمات می توانند نهاده های مورد نیاز تولید را براساس میزان جوجه ریزی طیور و دام با یارانه تامین و دریافت کنند به طوری که طبق نرخ مصوب تنظیم بازار هرکیلوگرم ذرت در استان ها 1750 تومان، کنجاله سویا 2700 تومان و جو 1600 تومان است.
به گفته وی، این درحالیست که سال گذشته قیمت هر کیلوگرم ذرت 1500 تومان، کنجاله سویا 2450 تومان و جو 1600 تومان بوده است.
عباسی معروفان با بیان اینکه قیمت جو نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است گفت: قیمت ذرت سال گذشته در بندر 1350 تومان بود که امسال به دلیل افزایش هزینه ها در بنادر به 1500 تومان رسیده و تحویل به تولید کنندگان 1750 تومان است.
عدم ارایه فاکتور برای خرید نهاده ها تخلف است
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره گران فروشی نهاده های طیور در بازار و عدم عرضه فاکتور از سوی فروشندگان گفت: عرضه نهاده های دام و طیور با نرخ بالاتر از نرخ مصوب و بدون عرضه فاکتور یا دو فاکتوری کردن اقدامی غیرقانونی است که باید توسط دستگاه های نظارتی پیگیری شود.
وی با تاکید براینکه نهاده های مورد نیاز دام و طیور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم گفت: تولید کنندگان نگرانی در خصوص تامین نهاده های دام و طیور نداشته باشند و از خرید نهاده در بازار آزاد خودداری کنند.
عباسی معروفان اضافه کرد: تولیدکنندگان می توانند با ثبت نام در سایت بازارگاه و سامانه سمات نهاده مورد نیاز خود را براساس میزان پرورش دام و طیور و حجم تولید با ارز مصوب تامین و خریداری کنند.
وی با بیان اینکه در بازار نهاده های دامی همانند دیگر بازارها با وجود افراد متخلف روبرو هستیم اظهارداشت: در صورتی که تولیدکنندگان در بازار، نهاده ها را با نرخ های بالاتر از نرخ مصوب و بدون فاکتور یا دو فاکتوری خریداری کنند می توانند به سازمان های نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع رسانی کنند تا با این افراد سودجو برخورد قانونی شود.