گاز دهید تا مرغ ارزان شود

کرمانشاه- ایرنا- مدیران اقتصادی کرمانشاه برآورد کرده اند که در صورت گازدارشدن واحدهای مرغداری استان در فصل سرما قیمت مرغ در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی و پنج واحد پرورش شترمرغ وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در آخرین نشست کارگروه اشتغال استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: باتوجه به شروع فصل سرما سوخت رسانی به واحدهای مرغداری ضروری است.

هدایت حاتمی افزود: براساس آمار گرفته شده، ۱۰۰ واحد مرغداری استان در حالی که کمتر از صدمتر با خطوط لوله گاز فاصله دارند از نعمت گاز بی بهره اند.

وی با تاکید بر اینکه باید سازوکاری در نظر بگیریم تا این واحدها هرچه سریع تر گازدار شوند، گفت: براساس برآوردهای به عمل آمده در صورتی که یک واحد مرغداری به جای گازوییل گاز مصرف کند، قیمت مرغ را حداقل کیلویی ۸۰۰ تومان کاهش می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه کاهش قیمت مرغ در بازار مصرف یک ضرورت است، افزود: گاز رسانی به واحدهای تولید مرغ و تخم مرغ علاوه بر اینکه منجر به کاهش قیمت این ۲ محصول در استان می شود، از بروز ضررهای احتمالی در فصل سرما به تولیدکنندگان نیز جلوگیری می کند.

حاتمی تاکید کرد: تا ۲ هفته آینده واحدهای صنعتی و واحدهای کشاورزی تولیدی که در نزدیکی خطوط گاز هستند و از گاز طبیعی استفاده نمی‌ کنند، باید به منظور گازدار شدن، شناسایی شوند.

سوخت واحدهای تولیدی تامین می شود

مدیرعامل شرکت توزیع فرآورده های نفتی استان کرمانشاه نیز در این نشست که روز یکشنبه در استانداری کرمانشاه برگزار شد، بر تامین سوخت واحدهای تولیدی تاکید کرد و گفت: در صورت درخواست واحدهای تولیدی سوخت مورد نیاز آنها در فصل سرما بدون وقفه تامین خواهد شد.

فریدون یاسمی، با بیان اینکه این شرکت اقدامات حمایتی از روند تولید استان را در پیش گرفته است، ادامه داد: در صورت تامین سوخت واحدهای صنعتی تا یک ماه برای تسویه حساب به آنها فرصت خواهیم داد.

بدهی واحدهای صنعتی به شرکت گاز

مدیرعمل شرکت گاز استان کرمانشاه نیز در نشست کارگروه اشتغال عنوان کرد: بدهی شرکت واحدهای تولیدی به شرکت گاز رقم بالایی است که باید هرچه زودتر نسبت به تسویه آن اقدام کنند.

سیروس شهبازی افزود: آمادگی کامل برای گاز رسانی به واحدهای تولیدی استان وجود دارد، اما برخی از واحدها تمایل چندانی به گاز دار شدن ندارند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال مجوز گازدارشدن ۱۵ واحد صنعتی صادر شده است اما تاکنون این واحدها برای انتقال گاز پیگیری نکرده اند.

۴۵درصد واحدهای طیور کرمانشاه از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم در باره گازکشی واحدهای طیور استان به ایرنا گفت: از ابتدای طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت واحدهای تولیدی، تاکنون به ۴۵ درصد از واحدهای طیور استان گازکشی شده است.

بهرام خانی افزود: طرح گازرسانی به واحدهای طیور از سال ۹۴ آغاز شده و در این راستا معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اقداماتی از جمله معرفی واحدهای طیور به شرکت گاز، اخذ استعلامات و یو تی ام را پیگیری کرده است.

وی اظهار داشت: اجرای طرح گازرسانی به واحدهای طیور توسط شرکت گاز و از محل مصوبه شورای اقتصاد تا در مرغداری‌ها هزینه گازکشی بر عهده شرکت گاز بوده و انشعابات داخل واحد بر عهده مجری است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در مجموع ۶۶۹ واحد طیور در استان وجود دارد، گفت: تاکنون به ۳۰۲ واحد طیور گازکشی شده که معادل ۴۵ درصد کل واحدهای طیور است.

به گفته خانی، این واحدها شامل مرغداری‌های گوشتی، مرغداری‌های تخم گذار و مرغ مادر، بوقلمون و سایر ماکیان و واحدهای جوجه کشی است.

وی تصریح کرد: عملیات گازرسانی به واحدهای باقی مانده در مسیر خطوط لوله گاز توسط شرکت گاز در دست اقدام و اجرا است.

اکنون هزار و ۳۱۰ روستا معادل ۷۲ درصد خانوارهای روستایی و همچنین ۲۸ شهر از ۳۴ شهر استان کرمانشاه از گاز طبیعی بهره مند هستند.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل در استان کرمانشاه تولید شد.