کوتاهی سازمان دامپزشکی سبب توقف صادرات تخم‌مرغ‌ ایران شد

چندی پیش سازمان دامپزشکی وجود بیماری آنفلوانزای مرغی در 25 قطعه مرغ بومی در مرغداری‌های مازندران را به سازمان جهانی بهداشت دام و طیور گزارش کرد، بعدازاین گزارش، حدود 20 روز پیش، عراق، مقررات ممنوعیت واردات مرغ و فرآورده‌ها و محصولات مرغی از ایران را به اجرا گذاشت. بر اساس این گزارش هفته سازمان دامپزشکی طی ارسال گزارشی به سازمان جهانی بهداشت دام، مهار بیماری آنفلوانزای مرغی را اعلام کرد. به دنبال گزارش مهار بیماری از سوی سازمان دامپزشکی ایران به سازمان جهانی بهداشت دام و نیز بازدید وزیر کشاورزی و رییس سازمان دامپزشکی عراق از تعدادی مرغداری در ایران در همین مدت، سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که دولت عراق ممنوعیت اعمال‌شده را لغو کرده است و در قالب بخشنامه به مبادی ورودی عراق ابلاغ خواهد شد.

تخم‌مرغ‌های ایرانی پشت مرزهای عراق

اگرچه پاک شدن ایران از آنفلوانزا توسط سایت سازمان بهداشت جهانی دام OIE اعلام شد و در پی آن صادرات تخم‌مرغ به عراق آزاد شد، اما در روزهای اخیر هیچ محموله‌ای از تخم‌مرغ ایرانی به عراق وارد نشده است. بر اساس این گزارش یک مقام مسئول در گفت‌وگویی اعلام کرد: هفته گذشته وزیر کشاورزی عراق در ایران طی بازدید از برخی مرغداری‌ها از سلامت تولید محصولات طیور ایران اطمینان حاصل کرد، اما ظاهراً به دلیل برخی مشکلات هنوز اجازه واردات تخم‌مرغ ایرانی به عراق داده نشده است. رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: اگرچه صادرات تخم‌مرغ ایران به عراق از هفته گذشته به دلیل رفع ابهامات مربوط به آنفلوانزای پرندگان آزاد شد، اما هنوز دامپزشکی عراق مجوز واردات تخم‌مرغ ایران را به گمرک کشورش نداده است. یک صادرکننده تخم‌مرغ نیز در این رابطه گفت: دامپزشکی عراق دستور کتبی اجازه واردات تخم‌مرغ ایران را به گمرک عراق نداده و 6 کانتینر حمل تخم‌مرغ در روزهای اخیر پشت مرز عراق در انتظار صدور حکم و مجوز ورود به این کشور هستند.

افزایش مشکلات تولیدکنندگان داخلی

گفتنی است با ممنوعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ به عراق مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به وجود آمد. رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار استان تهران با انتقاد از عملکرد سازمان دامپزشکی و همچنین مقامات عراقی با توجه به لغو ممنوعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ به عراق گفت: تاکنون اقدام عملیاتی در این زمینه انجام‌نشده است. ناصر نبی‌پور با اشاره به سخنان وزیر کشاورزی عراق مبنی بر لغو ممنوعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایرانی به این کشور اظهار داشت: تاکنون اقدام عملیاتی در این زمینه انجام‌نشده است و امیدوار هستیم هرچه زودتر صادرات به کشور عراق از سر گرفته شود. وی با بیان اینکه برخی اشتباهات سبب توقف صادرات مرغ و تخم‌مرغ به عراق شد، گفت: این امر مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، ضمن اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که در عراق نیز قیمت تخم‌مرغ افزایش بسیار چشمگیری داشته است.