کوتاهی دستگاه‌های نظارتی در کنترل قیمت مرغ/ تعیین تکلیف وضعیت مرغ در زنجان به دستگاه قضایی کشید

زنجان- قیمت گوشت مرغ طی سال های اخیر همواره محل بحث بوده و به بهانه های مختلف قیمت این محصول دچارنوسان شده و کنترل و نظارت ها هم در بسیاری از مواقع نتوانسته موثر واقع شود و مرغ از سر سفره بسیاری از مردم پر کشیده است.

 

بازار؛ زهرا مقدمی: مرغ به عنوان یکی از اقلام اساسی مردم بوده و بیشترین خوراک و رنگی سفره ما ایرانی‌ها، بودن مرغ در سر سفره است. نیمی از نهاده مورد نیاز مرغ‌داران از طریق سامانه بازارگاه به واسطه تشکل‌ها تامین می‌شود اما مرغ‌داران باید مابقی را از بازار آزاد و با هزینه گزاف تهیه کنند.

با وجود افزایش نرخ دلار و افزایش ۹۰ درصدی قیمت خوراک و هزینه‌ مرغ‌داری‌ها، قیمت تمام شده مرغ نیز افزایش یافته است. یکی از تدابیر لازم برای جلوگیری از نوسانات قیمت مرغ در بازار، ذخیره کردن مازاد بر نیاز مصرف‌کننده است و در این میان باید تولید مازاد بر نیاز بازار ذخیره شود تا به تولیدکننده لطمه‌ای وارد نشود.

ورود مسئولان به بازار برای کنترل قیمت مرغ «نوشدارو پس از مرگ سهراب» است و باید قبل از مشکل مدیریت درست در دستور کار قرار گیرد. تولید نیاز به حمایت مستمر دارد و مسئولان باید با ورود به‌موقع مانع از نوسانات تولید و قیمت در بازار شوند.

از سال ۹۷ شاهد نوسانات نرخ گوشت مرغ گرم در بازار زنجان هستیم که گاهی این نوسانات منجر به کمبود و حتی نایاب شدن و کاهش عرضه این فرآورده به بازار شده و با تعیین نرخ برای این فرآورده خام و جلوگیری از خروج آن از چرخه اصلی عرضه، قیمت تعیین شده نیز ثبات نداشته است

از سال ۹۷ شاهد نوسانات نرخ گوشت مرغ گرم در بازار زنجان هستیم که گاهی این نوسانات منجر به کمبود و حتی نایاب شدن و کاهش عرضه این فرآورده به بازار شده و با تعیین نرخ برای این فرآورده خام و جلوگیری از خروج آن از چرخه اصلی عرضه، قیمت تعیین شده نیز ثبات نداشته است.

تولید سالانه ۴۵ هزار تن طیور در زنجان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه در سال بیش از ۵۴ هزار تن طیور در استان تولید می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۳۱۰ واحد پرورش طیور شامل مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار و بوقلمون در استان فعالیت دارند که از این تعداد بیش از ۲۳۸ واحد پرورش مرغ گوشتی و ۱۷ واحد در زمینه پرورش مرغ تخم‌گذار فعال است.

جواد تاراسی در مورد تداوم مشکلات نهاده‌های دامی در استان زنجان، می‌افزاید: مشکل استان در ذرت برطرف شده اما هنور در کنجاله سویا مشکل داریم و در توزیع نهاده‌ها ۳۰ درصد نیاز مرغ‌داری‌ها را تامین می‌کنیم و بعد از این به هر اندازه نهاده به مرغ‌داری‌ها تحویل داده شود، به همان اندازه موظف هستند مرغ را عرضه کنند و اگر این اتفاق نیفتد، سهمیه آن قطع می‌شود.

 

رئیس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز به قیمت مرغ در استان زنجان اشاره و تصریح می‌کند: در قیمت مرغ در استان زنجان تا به امروز مشکلی رخ نداده است.

اسماعیلی مسلمی با بیان اینکه قیمت مصوب به صورت کامل در استان زنجان رعایت می‌شود، ادامه می‌دهد: تا به امروز مرغ با قیمت ۱۶ هزار تومان در استان زنجان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان در تولید مرغ خودکفا بوده و مشکلی ندارد، اظهار می‌کند: در تخم‌مرغ خودکفا نیستیم و حدود ۴۰ درصد نیاز استان در داخل تولید می‌شود.

این مسئول بیان می‌کند: از استان‌های قزوین، اصفهان و خراسان تخم‌مرغ وارد استان زنجان می‌شود و قیمت مرغ در درب مرغ‌داری‌ها بالاتر بوده و ۱۵ هزار تومان است و اگر قیمت تخم‌مرغ در سایر استان‌ها در درب مرغ‌داری‌ها اصلاح نشود، در سطح خرده‌فروشی‌ها نیز نمی‌توان کاری از پیش برد.

وضعیت نهاده‌های دامی خراب است
مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه وضعیت نهاده‌های دامی خراب است، می‌گوید: قیمت مرغ ثابت بوده و قیمت تمام شده بالای مرغ ۱۵ هزار تومان و برای مصرف‌کننده نیز ۱۶ هزار تومان است.

جعفر محمدی‌حصاری می‌افزاید: نهاده‌های که به ما داده می‌شود ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد آن از بازار آزاد تامین می‌شود.

وی تصریح می‌کند: قیمت کنجاله ۲۷۰۰ تومان بوده و ما از بازار آزاد آن را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خریم. همچنین مبلغ ذرت ۱۵۰۰ تومان بوده، این در حالی است که از بازار آزاد ۴۰۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران استان زنجان، با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ تن مرغ در استان زنجان تولید می‌شود، ابراز می‌کند: مصرف روزانه استان ۳۰ تا ۳۵ تن بوده و ۶۰ تا ۷۰ تن نیز به استان‌های تهران و البرز ارسال می‌شود.

امسال در ماه یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام و ۳۶۳۰ تن گوشت گرم مرغ وارد بازار می‌شود و وزن همه مرغ‌های گوشتی کاهش داشته است

محمدی‌حصاری با بیان اینکه طی سال گذشته ماهیانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه در مرغ‌داری‌های استان جوجه‌ریزی و هفت میلیون و ۵۶۰ تن گوشت گرم مرغ وارد بازار می‌شد، ادامه می‌دهد: امسال در ماه یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام و ۳۶۳۰ تن گوشت گرم مرغ وارد بازار می‌شود و وزن همه مرغ‌های گوشتی کاهش داشته است.

در این میان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه قیمت مرغ در استان زنجان از کشور بالاتر است، می‌گوید: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید نظارت لازم از مرغ‌داری و مراکز عرضه مرغ را داشته باشد.

محمدرضا آبی‌پور می‌افزاید: جایگاه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در استان زنجان خالی بوده و شفافیتی وجود ندارد. از ۲۷۰ مرغ‌داری زنجان ۲۰ واحد به تعزیرات حکومتی استان ارجاع شده و متاسفانه قیمت مرغ در این استان نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است، در این میان جای نظارت‌ها خالی است.

وی با تاکید بر اینکه نهاده‌های دامی باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشته باشند، به مشکل توزیع نشدن مرغ در استان زنجان اشاره کرده و می‌گوید: در ستاد تنظیم بازار مقرر شد توزیع و عرضه مرغ طرف قرارداد بین مرغ‌داری‌ها و کشتارگاه انجام شود و جهادکشاورزی نظارت خود را به روند توزیع نهاده افزایش دهد تا نهاده دولتی به تولیدکننده واقعی مرغ تخصیص یابد.

لزوم نظارت سازمان صمت زنجان نسبت به روند توزیع مرغ
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید بر روند کشتار مرغ نظارت شود، می‌افزاید: کشتار و توزیع مرغ در استان زنجان همچنان بر اساس قیمت مصوب ۱۶ هزار تومان خواهد بود.

آبی‌پور با تاکید بر اینکه زنجان تنها استانی است که مرغ را با قیمت مصوب تنظیم بازار توزیع می‌کند، بیان می‌کند: برای اینکه این قیمت مصوب تداوم داشته باشد، توزیع مرغ را به صورت قراردادی کرده‌ایم.

وی ابراز می‌کند: طی روز یکشنبه، روزانه بیش از ۸۰ تن مرغ با قیمت ۱۶ هزار تومان وارد بازار می‌شود و خروج مرغ مازاد نیاز استان نیز با مجوز انجام می‌شود و کسی حق ندارد مرغ را بدون مجوز از استان خارج کند. مرغ‌دارانی که نهاده دولتی دریافت می‌کنند باید به اندازه نهاده دریافتی، مرغ در بازار عرضه کنند.

 

عملکرد اتحادیه مرغداران استان زنجان توسط مقام قضایی بررسی می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان از بررسی عملکرد اتحادیه مرغداران استان زنجان توسط مقام قضایی خبرداده و می گوید: عملکرد اتحادیه مرغداران استان زنجان طی ۲ سال گذشته توسط مقام قضائی بررسی خواهد شد.

با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر نهاده‌های دامی براساس تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خریداری‌شده است لازم است میزان عملکرد و نحوه مصرف این نهاده موردبررسی قرار گیرد

آبی پور می افزاید: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر نهاده‌های دامی براساس تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خریداری‌شده است لازم است میزان عملکرد و نحوه مصرف این نهاده موردبررسی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ادامه می دهد: به همین دلیل عملکرد اتحادیه مرغداران استان زنجان در خصوص میزان نهاده تحویلی و میزان تخصیص این نهاده به مرغدارای های سطح استان مورد ارزیابی و از طریق مقام قضائی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

چالش قیمت مرغ همواره در استان زنجان وجود داتشه است و هر بار دلایل مختلفی همانند قیمت بالای نهادها و کاهش جوجه ریزی و برخی  دلایل دیگر مطرح بوده است که باعث شده قیمت مرغ همواره در بازار زنجان  افزایش یابد.