کشور از واردات مرغ بی‌نیاز است

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: وضعیت تولید مرغ در کشور به شرایطی رسیده که نه‌تنها از واردات بی‌نیازیم بلکه شرایط صادرات نیز فراهم است.

حاج مجتهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: سال گذشته از کشور 60 هزار تن مرغ صادر شد که سهم استان از این میزان 7 درصد بود.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ توزیع‌شده در استان طی سال گذشته نسبت به کشور ارزان‌تر بود، بیان کرد: در سال گذشته میانگین قیمت مرغ در کشور بین 8000 تا 8500 تومان بود، اما این رقم در استان بین 7000 تا 7500 تومان قیمت خورد.

مجتهدی با اشاره به نوسانات قیمت مرغ در سال گذشته، افزود: از 22 بهمن‌ماه سال گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم، با توجه به اینکه قیمت مرغ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، توزیع مرغ منجمد در بازار آغاز شد.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه افزود: درحالی‌که تولید نرمال مرغ در هرماه 9000 تن است، در اسفندماه با 6 میلیون جوجه ریزی شاهد تولید 11 هزار تن مرغ گرم بودیم.

وی با بیان اینکه در استان هفت مرغ مادر گوشتی و چهار مرغ مادر تخم‌گذار داریم، اظهار کرد: بیش از 1247 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت تولید 20 میلیون و 800 هزار تن گوشت مرغ در هر دوره در استان فعالیت می‌کنند.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه مرغ منجمد به دلیل رعایت پارامترهای بهداشتی در سطح جهان از ارزش بیشتری نسبت به مرغ گرم برخوردار است، افزود: اما این امر در کشور ما برعکس است و معمولاً مرغ منجمد 2000 تومان ارزان‌تر از مرغ گرم توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان کاهش قیمت بیشتر مرغ در سال گذشته وجود داشت، گفت: چون قیمت مرغ زنده استان نسبت به کشور پایین‌تر بود، اگر قیمت را بیش از این کاهش می‌دادیم، شاهد خروج مرغ از استان و کمبود مرغ بودیم.

‌مجتهدی تصریح کرد: پس‌ازاینکه قیمت مرغ در اواخر سال گذشته با توزیع به‌موقع مرغ منجمد در بازار کنترل شد، از 14 فروردین‌ماه سال جاری به‌یک‌باره با کاهش قیمت مرغ در بازار مواجه شدیم و خرید مرغ از تولیدکنندگان باهدف حمایت از تولیدکننده آغاز شد.

وی با اشاره به ذخایر کافی مرغ منجمد عنوان کرد: در حال حاضر به میزان موردنیاز مرغ در انبارها ذخیره‌شده و برای ماه مبارک رمضان مشکلی نخواهیم داشت.