کشتی‌های حامل ذرت برزیل در مسیر بازگشت به ایران

دو کشتی ایرانی که هفته‌ها در یک بندر برزیلی معطل سوخت گیری بودند، پس از این که شرکت کرایه‌کننده این کشتی‌ها حکم دادگاه عالی برزیل را برای دریافت سوخت از شرکت پتروبراس دریافت کردند، روز شنبه راهی ایران شدند.
این کشتی‌ها به دلیل نگرانی شرکت پتروبراس از نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قادر به سوخت گیری نبوده و در آب‌های برزیل معطل مانده بودند اما دادگاه عالی برزیل اواخر هفته گذشته دستوری برای سوخت گیری این کشتی‌ها صادر کرد.
سخنگوی اتحادیه کارکنان بندر در مصاحبه تلفنی به رویترز گفت: سوخت گیری کشتی باوند ساعت پنج صبح به وقت محلی آغاز شد و مقرر شد این کشتی ساعت ۹ بعدازظهر به وقت محلی حرکت کند و با بار ذرت مستقیما به مقصد ایران برود.
سوخت گیری کشتی ترمه نیز ساعت یک صبح به وقت محلی آغاز شد و قرار بود این کشتی ساعت یک بعدازظهر به مقصد بندر ایمبیتوبا حرکت کند و محموله ذرت را بارگیری کند.
روبرتو کاستلو برانکو، مدیرعامل شرکت نفتی پتروبراس روز جمعه به رویترز گفته بود این شرکت از تصمیم دادگاه عالی برای سوخت گیری مجدد کشتی‌های ایرانی اطاعت خواهد کرد.
کین‌کائید مندس ویانا، شرکت حقوقی نماینده شرکت چارترکننده این کشتی‌ها اعلام کرد سوخت گیری مجدد به بن‌بستی که به دلیل امتناع پتروبراس از تامین سوخت برای این کشتی‌های فله‌بر ایجاد شده بود، پایان داد.
این شرکت حقوقی در بیانیه‌ای اعلام کرد کشتی‌های ایرانی به مدت بیش از ۵۰ روز در بندر پاراناگو بودند و با محموله مجموعا ۱۰۰ هزار تن ذرت به ارزش ۲۶.۵ میلیون دلار رهسپار ایران هستند.