کاهش فشار فروش در بازار سهام، مزیتی بزرگ در بسته حمایتی بورس

تهران – ایرنا – مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه، بزرگترین مزیت طرح جدید حمایتی را کاهش فشار فروش در بازار سهام دانست و گفت: بعید است قیمت نمادها بیش از مقدار کنونی کاهش یابد اما بطور کلی بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه با بیمه کردن سبد دارایی سبب اطمینان خاطر افراد وکاهش فشارهای روانی در انگیزه فروش می‌شود.

به گزارش ایرنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، «قادر معصومی خانقاه» درخصوص جزئیات طرح حمایت از بازار سهام اظهار کرد: بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه منجر به کاهش فشار فروش می شود و سبد پرتفوی سهامداران خُرد تا سقف صد میلیون تومان از این پشتبانی بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: در حقیقت اگر تا یک سال آینده قیمت سهام با کاهش مواجه بشود، سهامداران می‌توانند دارایی خود را با ۲۰ درصد سود (از مبلغ خریداری شده) به فروش برسانند؛ بنابراین با این طرح حمایتی سازمان بورس دیگر سرمایه گذاران بابت افت قیمت آسیبی نخواهند دید و حداقل به اندازه بهره‌بانکی از سود سهام منتفع خواهند شد.

معصومی با بیان اینکه به واسطه طرح ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه، مدیریتی در کفه‌ی عرضه‌ها انجام می‌شود، گفت: طبق آخرین برآوردها بالغ بر ۹۶ درصد از سهامداران خرد تحت پوشش این حمایت قرار می‌گیرند؛ یعنی حدود ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر سهامدار با خرید اوراق تبعی مخصوص به این طرح، سبدپرتفوی خود را بیمه می‌کند.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه با بیان اینکه در ابتدای ریزش‌های بازار سهام، طرح حمایتی در ابعاد کوچک‌ و محدودی شکل گرفت، مطرح کرد: طرح حامی از اسفند سال ۹۹ تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ اجرایی شد و در این طرح، سهام تا سقف ۱۰ میلیون تومان از پشتیبانی برخوردار شدند و امسال سررسید آن فرا رسید.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی دقیقی در طرح حامی شکل نگرفت و به همین علت مشارکت در آن بسیار اندک و ناچیز بود؛ اضافه کرد: حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار واجد شرایط در در طرح حامی وجود داشت که از این تعداد، حدود ۶۰ هزار نفر در خرید اختیار معامله مشارکت کردند.

معصومی اظهار داشت: بخشی از مشارکت‌کنندگان طرح حامی به علت شرایط و ضوابطی که وجود داشت از این طرح حمایتی خارج شدند و در پایان حدود ۵ الی ۶ هزار نفر مشمول این طرح شدند که تعهدات آنها نیز به‌طور کامل پرداخت شد.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه در تشریح تفاوت‌ طرح حامی با بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، گفت: تعهدات طرح حامی بر صندوق توسعه بازار بود اما در بسته ۱۰ حمایت از بازار سرمایه تعهدات بر صندوق تثبیت بازار سرمایه بوده و دولت پشتیبان اصلی آن است.

وی با بیان اینکه تفاوت عمده طرح حامی با بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه در مشمولیت آن است، بیان کرد: بخشی از صندوق‌ها در طرح حامی پشتیابی می‌شدند اما این بسته حمایتی شامل بازار اول و دوم بورس و فرابورس می‌شود و در واقع نمادهای بازار پایه، اوراق و صکوک از حمایت طرح جدید سازمان بورس برخوردار نخواهند شد.

معصومی ادامه داد: نرخ بیمه طرح حامی ۲۵ درصد بود اما در بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، نمادها با نرخ ۲۰ درصدی حمایت خواهند شد و تفاوت عمده در مشمولیت سهام و پرتفو و همچنین نرخ بیمه آنهاست.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه با بیان اینکه بزرگ‌ترین مزیت طرح جدید حمایتی، کاهش فشار فروش در بازار سهام است، افزود: هرچند که بعید می‌دانم قیمت نمادها بیش از مقدار فعلی کاهش داشته باشد اما به‌طور کلی بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه با بیمه کردن سبد دارایی، اطمینان خاطری را برای افراد به وجود می‌آورد و به این واسطه جو و فشارهای روانی اثر کمتری را در انگیزه فروش به‌وجود می‌آورد.

وی گفت: بعضا گفته می‌شود که با این طرح سهام به‌نوعی تبدیل به اوراق با درآمد ثابت می‌شود اما چنین تصوری اشتباهی است؛ چراکه بیمه سهم محدود به میزان سود ثابتی نخواهد شد و اگر نمادها بیش از این مقدار رشد داشته باشد، سهامداران تمام و کمال از آن برخوردار می‌شوند؛ در واقع با حمایت دولت، ریسک ریزش پوشش داده می‌شود.

معصومی با تاکید بر اینکه سازمان بورس حمایت‌های خود را محدود به سهامداران خرد نکرده و صندوق‌های درآمد ثابت نیز از پشتیبانی برخوردار می‌شوند، افزود: در این راستا اگر صندوق‌های فیکس‌اینکام ۵۰ نماد برتر بازار سهام را خریداری کرده‌ باشند تا یکسال آینده بیمه خواهند شد.