کاهش صادرات تخم‌مرغ به عراق

 

دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: نبود همخوانی قیمت تخم‌مرغ در داخل نسبت به قیمت صادراتی و عدم رقابت با کشورهای رقیب صادرات تخم‌مرغ نسبت به یک ماه گذشته از 450 تن در روز به 250 تن کاهش‌یافته است.

کاهش صادرات تخم‌مرغ به عراق سید فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، در خصوص وضعیت تولید تخم‌مرغ اظهار داشت: با توجه به حذف تعدادی از مرغ‌های پیر اما باید گفت که روند تولید تغییراتی را نداشته به‌طوری‌که روزانه 2600 تن تخم‌مرغ در کشور تولیدشده و حدود 250 تن از این میزان مازاد تولید است.

وی با اشاره به عدم همخوانی قیمت داخل با صادرات گفت: درواقع همخوانی قیمت تخم‌مرغ در داخل نسبت به قیمت صادرات آن موجب شده که تا حدودی صادرات به عراق کاهش یابد و از طرفی هم ترکیه باقیمت ارزان‌تری توزیع به عرضه تخم‌مرغ در عراق دارد و به دلیل عدم رقابت با کشورهای رقیب صادرات تخم‌مرغ نسبت به یک ماه گذشته از 450 تن در روز به 250 تن کاهش‌یافته است.

طلاکش در ادامه گفت: دولت هیچ‌وقت انگیزه دخالت در این زمینه را نداشته و از طرفی قرار بوده که پولی را که در اختیار این صنعت و صادرکنندگان قرار دهد تا زمانی که تولیدکنندگان به سود دست یافتند این پول را به صندوق برگردانند اما متأسفانه این امر از سوی دولت تاکنون عملی نشده است.

دبیر کانون پرورش‌دهندگان تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری سه هزار و 900 تومان بوده و از طرفی اکنون قیمت‌های فروش باقیمت تمام‌شده مرغدار هم‌خوانی دارد اما جبران زیان یک سال و نیم گذشته مرغداران را نمی‌کند و گفتنی است که اگر این رویه ادامه پیدا کند تا حدودی زیان انباشته مرغداران را در گذشته جبران خواهد کرد.