پیش بینی بورس شنبه 16 اردیبهشت 1402|آشتی بازار سهام با سیاست

به گزارش تجارت‌نیوز، 27 روز کاری از شروع آخرین رالی صعودی شاخص کل می‌گذرد. طی این بازه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای موفق به رشد بیش از 41 درصدی شده است. نکته جالب موج جنبشی شاخص این است که بیشترین اصلاح انجام شده توسط این نماگر، 2.41 درصد بوده است.

جریان دادوستد‌های سه‌شنبه، از محدوده منفی آغاز شد. در ادامه اما اکثر سهام راه خود را به سمت مثبت دامنه نوسان پیدا کردند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در جریان معاملات سه‌شنبه با افزایش 37 هزار و 992 واحدی که معادل 1.5 درصد ارتفاع شاخص است، گام بلندی در جهت اهداف پیش روی خود برداشت. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون 518 هزار واحدی ایستاد.

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را 25 میلیارد و 410 میلیون و ارزش معاملات را 18 هزار و 226 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه‌شنبه، خبر از ورود هزار و 338 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

افزایش و حفظ سطح ارزش و حجم معاملات باعث شده تا بازار سرمایه همچنان به رشد خود ادامه دهد. همچنین مادامی که شاهد عرضه‌های با حجم بالا از سوی حقوقی‌ها نباشیم می‌توان به تداوم روند صعودی بازار چشم امید داشت.

در این بین برای رسیدن شاخص به اهداف خود که از دید کارشناسان محدوده‌های دو میلیون و 700 تا دو میلیون و 800 هزار واحدی است، نبود شوک‌های منفی به بازار سرمایه، ضروری به نظر می‌رسد.

از تخلیه حباب خودرو تا مالیات بر عایدی سرمایه؛ همه به کام بورس!

به موازات جریان معاملات مطلوب سه‌شنبه‌ در تالار شیشه‌ای، اخبار خوبی از بهارستان به گوش می‌رسد. روز دوشنبه بررسی دو فوریت طرح واردات خودروی خارجی کارکرده در مجلس تصویب شد.در صورت تصویب نهایی این طرح و واردات خودروهای کارکرده، می‌توان شاهد تخلیه حباب موجود در بازار خودرو بود.

از سوی دیگر، مالیات بر عایدی سرمایه مجددا توانست جو مثبتی به معاملات بازار تزریق کند. در میان بازار‌هایی که قرار است مالیات بر آن‌ها تعلق گیرد، نام بازار سرمایه به چشم نمی‌خورد. از همین رو، با کاهش تقاضای سفته‌بازی در بازار‌های موازی اعم از بازار ملک، خودرو، طلا و فلزات گران‌‎بها و حتی رمزارزها می‌توان انتظار داشت بخشی از نقدینگی موجود در بازار‌های یادشده به سوی بورس روانه شود.

در سناریوی بدبینانه اما، برخی معتقدند، وجود چنین طرحی با مالیات‌های سنگین موجب فرار سرمایه از کشور خواهد شد. همچنین وجود راه‌های دور زدن مالیات مانند قولنامه‌ای شدن سند‌ها، رسیدن به اهداف مدنظر این طرح را به خطر می‌اندازد. بنابراین برای سنجش تاثیر واقعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار سهام، باید منتظر اجرایی شدن این طرح بود.

 اصلاح بازار سهام در گرو اصلاح ارز؟

طی دو هفته اخیر، دو عامل موجب تلاطم بازار فردوسی شد. مورد اول، خبر عدم امکان خرید ارز توسط شرکت‌ها از بازار آزاد بود. این خبر یک سیگنال نسبتا منفی را برای بازار صادر کرد که موجب افزایش قیمت دلار شد. از سوی دیگر آزاد شدن منابع بلوکه شده برای ثبت نام خودرو‌ها، موجب شد تا قسمتی از نقدینگی به سمت بازار ارز کشیده شود و قیمت‌ها افزایش یابد.

در همین حال با رسیدن شاخص کل بازار سرمایه به محدوده دو میلیون و 500 هزار واحد که از نظر روانی محدوده مهمی به شمار می‌آید، انتظارات برای فرارسیدن زمان اصلاح در حال افزایش است. در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، کارشناسان نوسان در کانال  50 تا 60 هزار تومانی را برای اسکناس آمریکایی متصور هستند. تطابق زمانی رسیدن شاخص به محدوده دو میلیون و 500 هزار واحد و رشد اخیر دلار باعث شده تا برخی اصلاح بازار را به اصلاح بازار ارز گره بزنند.

به هر روی کارشناسان انتظار دارند در روز پایانی هفته، میزان عرضه‌ها افزایش یابد ولی قدرت تقاضا همچنان برنده میدان بورس خواهد بود.