پیش بینی بورس در هفته آینده/ ادامه روند نزولی یا بازگشت به مدار صعود؟

اولین روز معاملاتی تابستان، با افت ۶هزار و ۲۴۰واحدی شاخص کل به پایان رسید که در نتیجه آن، شاخص در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۳هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند معاملات روز چهارشنبه بورس پرداخت گفت: به نظر من، روند نزولی بازار سرمایه ادامه خواهد یافت. با وجود اینکه شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری دارد، اما هر دو شاخص روند نزولی خواهند داشت.

وی افزود: این موضوع را میتوان از تحلیل تکنیکال شاخص‌ها و وضعیت بنیادی دریافت. از سوی دیگر، ابهاماتی که درخصوص نرخ دلار وجود داشت، همچنان پابرجا هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین این احتمال وجود دارد که هفته آینده، گزارش ۱۲ماهه شرکت‌ها منتشر شود و حاشیه سود خالص آنها کاهش داشته باشد که در نتیجه این موضوع، امکان ریزش بیشتر بازار نسبت به هفته جاری وجود دارد.

فلاح اظهار داشت: فصل مجامع می‌تواند به عنوان تشویقی برای باقی ماندن نقدینگی در بازار سرمایه محسوب شود. به خصوص شرکت‌هایی که DPS بالایی تقسیم کرده‌اند (مانند شرکت‌های پتروشیمی و…)، مورد توجه قرار خواهند گرفت. اما همین تقسیم سود یا همان DPS موجب می‌شود که بخشی از نقدینگی، از بازار سرمایه خارج شود. البته باید دید که نقدینگی مورد نظر، به بازار باز می‌گردد یا به صورت کامل از بورس خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از محرک‌های مناسب، گروه خودرو و ساخت قطعات در بورس است. زیرا این احتمال وجود دارد که در هفته پیش رو، قیمت‌گذاری آنها (نمادهای خودرو و خساپا) انجام شود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سیگنالی مثبت برای بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نقدینگی خارج‌شده از بورس، وارد بازارهای موازی شده که این موضوع به دلیل اختلاف بین دلار نیمایی و دلار آزاد است. زیرا به تبع افزایش نرخ دلار آزاد، بازارهای موازی روندی صعودی را طی کرده‌اند و چنین موضوعی، فشار روانی زیادی را به بورس که معاملات آن با دلار نیمایی است، وارد می‌کند.

فلاح تصریح کرد: در معاملات امروز، صنایع غذایی (با لیدری لبنی‌ها) با استقبال مناسبی مواجه شدند. اما با سنجش شاخص کل نسبت به هم‌وزن میتوان دریافت که صنایع کوچک و بزرگ، وضعیتی مشابه دارند.