پیش بینی بورس در آخرین روز فروردین ۱۴۰۲

پیش بینی بورس – مخاطب24:برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه ۳۰ فروردین- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۳۶ هزار و ۱۴۷ واحد صعود کرد و به رقم ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۴۳۴ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۶ هزار و ۴ واحد بالا آمد و در رقم ۷۵۶ هزار و ۶۶۴ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس ۳۵۶ واحد رشد کرد و به رقم ۲۹ هزار و ۳۰۸ واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افزایش ۳ هزار و ۴۸۷ واحدی داشت و به سطح ۱۳۴ هزار و ۲۱۸ واحد رسید.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۵۰۸ نماد رشد قیمت و ۱۴۴ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۷۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت
روز سه‌شنبه در بورس شرکت بیمه آسیا (آسیا)، شرکت فراوری مواد معدنی ایران (فرآور) و شرکت سرمایه گذاری شاهد (ثشاهد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت آسیا سیر ارس (حآسا)، شرکت قند شیروان (قشیر) و شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت
در بورس نماد‌های بنیرو (شرکت نیرو ترانس)، غمهرا (شرکت مهرام) و اتکام (شرکت بیمه اتکایی امین) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه دی (ودی)، شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر) و شرکت سیم و کابل ابهر (بکابل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار
در معاملات سه‌شنبه، ۲۲۶ نماد صف خرید داشتند و ۱۱ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۴ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۲۰۰ درصدی به ۶۰ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز
معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در ۴ روز اخیر شاخص روند صعودی داشته و دیروز نیز توانست با ثبت رکوردی جدید به کانال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برسد.

شاخص در ۴ روز اخیر بیش از ۱۴۵ هزار واحد –معادل ۶.۶ درصد- رشد کرده و در فروردین ماه ۱۶ درصد صعود را پشت سر گذاشته است.

دیروز نماد‌های وغدیر، وبملت، میدکو، شستا، خودرو، حکشتی و تاپیکو بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند. شاخص هم وزن نیز ۱۶ هزار واحد –معادل ۲.۱ درصد- رشد کرد.

در کنار رشد شاخص‌ها، دیروز ارزش معاملات خرد نیز افزایش پیدا کرد و به دومین رقم در یک سال اخیر رسید. ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۱۹ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان رسید.

اما برای پنجمین روز متوالی ورود پول حقیقی تداوم داشت و میزان آن نسبت به روز قبل رشد ۵۲ درصدی داشت. دیروز نماد‌های خساپا، خودرو، ذوب، حکشتی، بجهرم، کوثر، وبصادر، بورس، وکار و کگل بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

همچنین سرانه خرید حقیقی بیشتر از سرانه فروش بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سرانه فروش ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.

علاوه بر این معاملات دیروز همانند روز‌های قبل با مازاد تقاضا بسته شد که بر انتظارات صعودی می‌افزاید. دیروز معامله‌گران استقبال خوبی از نماد‌های بزرگ خودرویی؛ خساپا و خودرو داشتند و این دو نماد بیشترین ارزش معاملات بازار و بیشترین ورد پول حقیقی را ثبت کردند.

روز سه‌شنبه سازمان بورس نیز در ابلاغیه‌ای مهلت واریز سود شرکت‌ها به سهامداران را به ۴ ماه کاهش داد که با توجه وضعیت تورمی اقتصاد ایران اقدامی مثبت برای سهامداران خرد است؛ بنابراین فاکتور‌های عملکردی بازار سهام همگی صعودی بودند و به نظر می‌رسد امروز نیز تابلوی بازار سبزپوش شود. با این حال با توجه به در پیش بودن تعطیلات روز‌های شنبه و یکشنبه، انتظار می‌رود بخشی از سهامداران به نقد کردن دارایی خود تمایل داشته باشند و عرضه‌های بازار کمی افزایش یابد.