پایان آذر، امضا توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا

سرپرست هیات مذاکره کننده ایران با هیات اتحادیه اوراسیا گفت: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و وزیر تجارت اوراسیا روزهای پایانی آذر متن نهایی توافقنامه تجاری ایران و این اتحادیه را امضا می‌کنند.

به گزارش بازار، میرهادی سیدی سرپرست هیئت مذاکره کننده ایران با هیات اتحادیه اوراسیا گفت: بررسی و قطعی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا طی سه روز در تهران برگزار شد.

سیدی افزود: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و وزیر تجارت اوراسیا روزهای پایانی آذر متن نهایی توافقنامه تجاری ایران و این اتحادیه را امضا می‌کنند.

وی با اشاره به توافق تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که دو سال و نیم پس از آغاز مذاکرات در سال ۲۰۱۸ امضا شد، گفت: پس از اجرای این توافق مبادلات کشورمان با اوراسیا دو برابر رشد کرد و از دو و نیم میلیارد دلار به حدود ۵ میلیارد دلار رسید.

سرپرست هیئت مذاکره کننده ایران با هیات اتحادیه اوراسیا با اشاره به اینکه بر اساس توافقنامه تجارت آزاد تعرفه ۹۰ درصد اقلام صادراتی دو طرف به یکدیگر صفر خواهد شد، بیان کرد: با امضای توافق تجارت آزاد میان دو طرف سهم ایران از صادرات به این اتحادیه اقتصادی با ظرفیت تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری، چشمگیر خواهد بود.

وی از برگزاری حدود ۳۰ دوره مذاکره برای این توافق گفت: برخی از این مذاکرات به صورت حضوری و برخی هم به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد.

میرهادی سیدی، همچنین تسهیل و تجهیز دیگر ملزومات به ویژه در بخش حمل و نقل دریایی را مکمل توافق تجارت آزاد در بخش اجرایی آن و حصول نتیجه مورد نظر اعلام کرد.