پاسخ انجمن صنفی مرغداران گوشتی به سوالات مخاطبان ایسنا

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور به برخی از سوالات مخاطبان ایسنا درباره معدوم سازی جوجه‌های یکروزه که چندی پیش ویدیویی از آن در فضای مجازی منتشر شد، پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن معدوم سازی  چندین هزار جوجه را نشان می داد. ویدیویی که اگرچه با واکنش بسیاری از مسئولان مربوطه همراه شد و برخی از آنها توضیحاتی ارائه دادند اما این توضیحات نتوانست احساسات عمومی را که از دیدن این تصاویر جریحه‌دار شده بود، التیام بخشد.

برخی از مسئولان اعلام کردند که این ویدیوها قدیمی است و انتشار آن شیطنت برخی افراد است. برخی دیگر نیز علت معدوم سازی چندین هزار جوجه را مشکلاتی از قبیل مازاد تولید جوجه، کاهش قیمت جوجه یکروزه و مرغ، کمبود دان، ذرت و سویا، کاهش مصرف مرغ به دلیل شیوع کووید-۱۹ و کاهش صادرات آن اعلام کردند. توضیحاتی که برای بسیاری از افراد راضی کننده نبود و سوالات بسیاری را در ذهنشان شکل داد؛ در این گزارش به برخی از سوالاتی که مخاطبان برای ایسنا فرستاده‌اند به صورت خلاصه اشاره شده است.

محمدرضا یکی از مخاطبان ایسنا نوشته است: چنین حرکتی هیچ توجیه عقلانی ندارد و یک کار وحشیانه است؛ ضمن اینکه، نشانگر بی برنامگی تولیدکنندگان هم می باشد، سوال این است که اگر امکاناتی مانند غذا برای نگهداری جوجه‌ها نبوده، چرا تخم‌ها در ماشین جوجه کشی گذاشته شده و تبدیل به جوجه شده‌اند؟

علیزاده یکی دیگر از مخاطبان برای ایسنا معدوم کردن جوجه ها را کاری غیر عقلانی دانسته و گفته است لااقل دولت می توانست همین جوجه ها را بین روستاییان توزیع کند نصف آنها هم نجات می یافتند و خسارت به سیستم اقتصاد کشور کمتر می شد.

اما محمدی دیگر مخاطب ایسنا نوشته است: هیچ دلیلی برای امحای جوجه یک روزه وجود ندارد، لااقل به کشورهای دیگر صادر یا به استان های محروم ارسال می کردند یا غذای دیگر حیوانات در بیابان و جنگل می‌شد.

حسینی نیز از مخاطبان دیگر ایسنا در واکنش به این موضوع نوشته است: ای کاش بجای معدوم کردن آنها را در اختیار واحدهای تولید غذای سگ و تمساح و….قرار میدادن تا استفاده مفید بشه نه معدوم کنند به شکل ناپسند.

موضوعات مطروحه از سوی مخاطبان ایسنا باعث شد تا نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی به برخی از آن‌ها پاسخ دهد.

حبیب اسدالله نژاد – نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور – در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از دلایل معدوم سازی جوجه های یکروزه به علت عدم وجود دان برای آنها بود، اظهار کرد: این موضوع صحیح نیست. اگرچه با کمبود دان مواجهیم و قیمت آن نیز بالاتر از نرخ مصوب است اما معدوم سازی جوجه تولید شده آماده ارسال به فارم های گوشتی ارتباطی به دان ندارد. در حقیقت تامین دان مربوط به مرحله پرورش  است. این جوجه ها به دلیل نبود مشتری و مازاد بودن معدوم شدند.

به گفته وی کلیپ منتشر شده که در آن معدوم سازی جوجه های یکروزه را نشان می داد، قبل از مصوبه انجمن جوجه یکروزه و در مزارع مرغ مادری بوده است و ارتباطی با مرغداران گوشتی ندارد.

اسدالله نژاد در پاسخ به سوال دیگر مخاطبان ایسنا مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود نداشت که جوجه های یکروزه به جای معدوم سازی میان روستاها و یا مردم توزیع می شدند، گفت: جوجه هایی که صورت صنعتی تولید می‌شوند دارای نژاد خاصی هستند و باید در شرایط خاص و استانداردی نگهداری شوند. مثلا بایستی در دما، دان با آنالیز استاندارد و تهویه مناسب پرورش یابند. در غیر این صورت یا تلف خواهند شد و یا عملکرد مناسبی نخواهند داشت و نگهداری آنها هدر دادن نهاده خواهد بود. بنابراین این نوع جوجه ها قابلیت  پرورش در فضای باز و محیط های روستایی را ندارند.

سخنگوی کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد:حتی زمانی که این جوجه ها در شرایط استاندارد نگهداری می شوند هم در برخی از استان ها  ۱۰ تا ۲۰ درصد تلفات دارند. بنابراین اگر در شرایط نامناسب باشند درصد ناچیزی از آنها با عملکرد بسیار بد تولید خواهند شد.

اسدالله نژاد در ادامه گفت: موضوع حائز اهمیت دیگر این است که پرورش و عرضه مرغ به صورت سنتی خارج از ضوابط دامپزشکی بوده و ممنوع است. اساسا عرضه جوجه یکروزه توسط واحدهای مرغ مادر به شبکه خارج از سالن های پرورش صنعتی مرغداری تخلف دامپزشکی محسوب می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری از مخاطبان ایسنا  که چرا این جوجه ها به عنوان غذای برخی حیوانات در باغ وحش‌ها یا حیات وحش استفاده نشدند، گفت: مرغداری که برای هر قطعه جوجه ۳۰۰۰ تومان ضرر کرده است نمی تواند به این مسائل فکر کند. از طرفی حتی اگر این جوجه ها به عنوان غذای برخی حیوانات نیز استفاده می شدند هم ناراحتی هایی در پی داشت.

او معدوم سازی جوجه های تولیدی مازاد را در سراسر دنیا امری مرسوم دانست و افزود: برای مثال  چند روز پیش در آمریکا هم چندین میلیون قطعه مرغ و جوجه معدوم شدند اما یک درصد بازتاب رسانه ای ایران را نداشت چون شیطنتهایی که در ایران در بسیاری از زمینه ها با استفاده از ابزار رسانه ای و فضای مجازی اتفاق می افتد، در آنجا رخ نمی دهد.

سخنگوی کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تصریح کرد: در حقیقت بهتر بود این جوجه ها قبل از بیرون آمدن از تخم معدوم می شدند. یا اینکه مانند شرایط فعلی تخم مرغ های مازاد به جای خواباندن در جوجه کشی  به صورت خوراکی وارد بازار می شدند و یا حتی بهتر بود دولت راه صادرات پایدار  را زودتر باز می‌کرد تا شاهد اتفاقاتی از این دست نبودیم.