پاداش ۳هزار تومانی به‌ازای صرفه‌جویی در هر مترمکعب آب راهکاری برای کاهش مصرف

تهران- ایرنا- ایران اکنون سومین سال پیاپی خشکسالی را سپری می‌کند و پاییز امسال بنا اعلام مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بارندگی‌های چندان مناسبی رخ نخواهد داد؛ از طرفی مصرف آب به‌خصوص در کلان‌شهر تهران بی‌رویه است، اختصاص پاداش ۳ هزار تومانی به‌ازای صرفه‌جویی در هر مترمکعب راهکاری برای کاهش مصرف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سال آبی گذشته یکی از کم‌بارش‌ترین دو سال اخیر بود و امسال نیز وضعیت بارش‌ها در پاییز تفاوت چندانی با سال آبی پارسال نخواهد داشت.

در سال ۱۳۰۰ به‌ازای هر نفر حدود ۱۷ هزار مترمکعب آب وجود داشت؛ یعنی می‌توان گفت که جزو کشورهای بسیار پرآب بودیم، اما در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ و به طور واضح در سال ۱۳۹۳ به مرز ۱۷۰۰ مترمکعب آب به‌ازای هر نفر در سال رسیدیم که به معنای ورود به تنش آبی بود، در واقع تا این سال هنوز ۱۷۰۰ مترمکعب به‌ازای هر ایرانی سرانه آب تجدیدشونده در دسترس بود؛ اما در حال حاضر و سال ۱۴۰۱ این عدد بین دو مرز تنش آبی و بحران آبی قرار گرفته است.

این در حالی است که در چند سال اخیر به‌ویژه دو سال گذشته با یک خشکسالی استثنایی در کشور روبرو بودیم، بر اساس اعلام وزارت نیرو، از ابتدای مهر ۱۴۰۰ که سال آبی آغاز شد تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸۰.۴ میلیمتر بارش در کشور رخ‌داده است، این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۷.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده، ۲۳.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

از سوی دیگر سازمان هواشناسی هم اعلام کرد که امسال پاییز کم‌بارشی خواهیم داشت و تا به امروز هم این پیش‌بینی درست بوده است و باگذشت نزدیک به یک ماه از پاییز هیچ بارانی را حداقل در تهران شاهد نبودیم.

رئیس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی در این باره گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بارش‌های پاییزی کمتر از نرمال خواهد بود و تا الان هم بارش‌های خوبی نداشتیم و بسیار کم بوده است.

روند مصرف افزایشی

از طرفی هم امسال سومین سال آبی خشک و کم‌بارش پیاپی در تهران است و این وضع تنش آبی در طول حدود ۵۰ سال گذشته در تهران بی‌سابقه بوده و در هیچ دوره‌ای تهران شاهد چنین شرایط خشک‌سالی نبوده است.

با وجود این شرایط بسیار سخت در تأمین آب مصرف در این کلان‌شهر بیش‌ازپیش رشدیافته است.

پاداش ۳هزار تومانی به‌ازای صرفه‌جویی در هر مترمکعب آب راهکاری برای کاهش مصرف

میانگین مصرف آب پایتخت در روزهای اخیر در هر روز حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر است و باتوجه‌به ذخایر آبی موجود، تهران، شهری مقاوم در مقابل تنش آبی نیست.

الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ مترمکعب برای هر خانوار (حدود سه ونیم نفر) تعیین شده، اما این عدد هم‌اکنون حدود ۲۲۰ لیتر است که ۸۰ لیتر بیش از الگو است.

بررسی روند مصرف آب نیمه نخست امسال در استان تهران نشان می‌دهد که تنها ۳۷درصد خانوارهای تهرانی الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و سایر مصرف‌کنندگان در گروه‌های «پرمصرف» ‌ و «بد مصرف» ‌قرار داشته‌اند.

بر اساس این آمار ۵۹ درصد مشترکان پرمصرف‌اند و مصرف ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب یعنی تا دوبرابر الگو داشته‌اند و ۴درصد مشترکان نیز اساساً بد مصرف به شمار می‌روند و مصرف آب شرب آن‌ها از ۲۸ مترمکعب در ماه نیز فراتر رفته است و بنا بر آمارها، این دسته از مشترکان به‌تنهایی ۱۰ درصد از کل آب شرب بخش خانگی تهران را مصرف می‌کنند.

بر این اساس «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو در روزهای اخیر از اختصاص پاداش برای مشترکانی که رعایت الگوهای مصرف را داشته باشند خبر داده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو مشابه الگوی صنعت برق را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، گفت: مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی در سطح زیر الگو کنند پنج برابر قیمت پرداخت به آن‌ها پاداش صرفه‌جویی می‌دهیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تقریباً هر مترمکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان قیمت تعیین شده و پنج برابر آن، سه هزار تومان می‌شود. یعنی هرکدام از مشترکان یک مترمکعب آب صرفه‌جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد و با اندک صرفه‌جویی قبض مشترکان رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه‌جویی کنند بستانکار می‌شوند.

محرابیان در باره اینکه آیا تابه‌حال مشترکان قبض رایگان داشتیم یا خیر؟ گفت: برای اولین‌بار در صنعت آب از این روش استفاده و در صورت رعایت الگوی مصرف قبض مشترکان رایگان می‌شود.

بد مصرف‌ها هم قطع آب می شوند
وی درباره مطالبه مردم درخصوص بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز افزود: به طور مثال کسانی که به شستشوی گسترده خیابان، کوچه، ماشین، استخرها یا فضای سبز با آب تصفیه شده که کیفیت این آب‌ها تقریبا در حد آب معدنی است، اقدام می‌کنند، باعث اعتراض مردم می‌شود.

وزیرنیرو گفت: البته تعداد این افراد نسبت به مشترکان خیلی کم است، ولی این مصرف اضافه، هم دیگران را نگران می‌کند و هم اینکه از عدالت و انصاف به دور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط فصل به گونه‌ای است که اغلب جاهای کشور کشت نداشته و مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم، اگر واقعا فردی رعایت نکند و از آب‌های جاری و آب‌های چاه‌ها مصرف بیهوده بکند حتما برخورد لازم صورت می‌گیرد و آب آن‌ها قطع می‌شود.