وصول ۳۴۸ هزار میلیارد تومان مالیات

وزارت اقتصاد اعلام کرد: با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی در ۹ ماه ابتدای سال بیش از ۳۴۸ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که ۳۸ هزار میلیارد تومان مربوط به آذرماه است.

به گزارش بازار، وزارت اقتصاد اعلام کرد: با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی در ۹ ماه سال جاری بیش از ۳۴۸ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که ۳۸ هزار میلیارد تومان مربوط به آذرماه است.

بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی و آمارهای منتشر شده سازمان امور مالیاتی در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۴۸ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان، درآمد مالیاتی وصول شده است.

کل درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای ۹ ماه سال جاری در بودجه ۱۴۰۱، ۳۳۹ هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان است که به این ترتیب در ۹ماهه بیش از ۱۰۰ درصد درآمد مالیاتی محقق شده است. از این رقم سهم مالیات‌های مستقیم ۲۱۹ هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالاها و خدمات ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، در بخش مالیات‌های مستقیم، ۱۴۴ هزار میلیارد تومان از محل مالیات اشخاص حقوقی، ۶۲.۴ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر درآمدها و ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ثروت وصول شده است.

درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم با شناسایی فرارهای مالیاتی و بدون فشار به بخش تولید و سایر اقشار جامعه افزایش یافته است.

با شناسایی فرارهای مالیاتی ۳۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد از ابتدای امسال تا پایان آذرماه وصول شد در حالی که مجموع درآمد مالیاتی محقق شده کشور در سال گذشته ۳۲۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۷ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی در ۹ماهه سال ۱۴۰۱، از کل درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۰ بیشتر وصول شده است.

ساماندهی حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار کارتخوان و اتصال بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کارتخوان بــه پرونده‌های مالیاتی در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نیز همچنان که اشاره شد از عوامل مهم تحقق درآمدهای مالیاتی است.