واریز یارانه عامل افزایش قیمت مرغ!

درحالی‌که بانک مرکزی از افزایش 7.4 درصدی قیمت گوشت مرغ طی هفته گذشته خبر داده است، مرغداران معتقدند که این افزایش نسبی قیمت به دلیل واریز یارانه‌های این ماه به‌حساب مردم بود که البته تغییر قیمت پایدار نیست.

بر اساس گزارش بانک مرکزی گوشت سفید بیشترین افزایش قیمت را در بین اقلام خوراکی در هفته منتهی به 23 مردادماه نسبت به هفته ماقبل داشته است؛ به‌گونه‌ای که 7.4 درصد گران شد و کیلویی حدود 6400 تومان در سطح شهر به فروش رفت.

محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی دراین‌باره به ایسنا گفت: دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ طی هفته گذشته واریز یارانه به‌حساب مردم بود که باعث شد آن‌ها پولدارتر شوند و به خرید این محصول روی‌آورند که البته این افزایش قیمت پایدار نیست و دوباره به حالت سابق برمی‌گردد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش نسبی قیمت گوشت مرغ در بازار کاهش تولید ناشی از ضرر و زیان مرغداران طی ماه‌های اخیر بوده است، چراکه باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا شد.

یوسفی تصریح کرد: مقایسه بانک مرکزی برای ارزیابی بازار محصولات کشاورزی درست نیست، چراکه نمی‌توان قیمت یک محصول را نسبت به هفته گذشته مقایسه کرد و نتیجه گرفت که این محصول افزایش قیمت داشته یا گران شده است.

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: اگر مرغداران در یک هفته به خاک سیاه نشستند و ضرر و زیان بسیاری را متحمل شدند باید هفته آینده بیچاره‌تر شوند؛ بنابراین باید بانک مرکزی ضمن در نظر گرفتن قیمت تمام‌شده و قیمت منطقی محصولی مانند گوشت مرغ اعلام کند در هر بازه زمانی مرغداران چقدر زیان یا سود کرده‌اند.