هیچ دستگاهی مشکل کمبود تخم مرغ در گلستان را گردن نمی‌گیرد

گروه استان‌ها – مسئولان سازمان صمت گلستان مشکل کمبود تخم مرغ در بازار را به گردن بخش تولید می‌اندازند و در مقابل جهادکشاورزی نیز معتقد است به اندازه نیاز روزانه تخم مرغ روانه بازار می‌کندو سازمان صمت باید بر توزیع آن نظارت بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، بیشتر از یکماه است که مردم استان گلستان برای تهیه تخم مرغ با مشکل مواجه هستند. اگر قرار باشد تخم مرغ را با قیمت تنظیم بازار تهیه کنند باید در این شرایط کرونایی در مقابل فروشگاه‌ها و در صف‌های طولانی بایستند و یا اینکه هر عدد تخم مرغ را با قیمت 1200 تا 1500 تومان از خرده‌فروشی‌ها خریداری کنند.

حسین طلوعیان، رئیس سازمان صمت استان در واکنش به گزارش‌های تسنیم از کمبود تخم مرغ در بازار گفته بود میزان تخم مرغ مورد نیاز استان روزانه بین 50 تا 60 تن است و جهاد کشاورزی استان با انتخاب 12 فارم از مجموع 33 فارم مرغ تخم گذار استان متعهد به تامین روزانه 35 تن تخم مرغ جهت توزیع در بازار استان با قیمت تنظیم بازاری شده است.

وی افزود: ما توقع داشتیم این میزان تامین و به مرور به 50 تن برسد تا بازار استان متعادل شود اما متاسفانه این امر محقق نشد.

طلوعیان معتقد است عدم انجام تعهدات از سوی تولیدکنندگان سبب ایجاد کمبود تخم مرغ در بازار و در نتیجه هجوم مردم و ایجاد صف در محل‌های توزیع تخم مرغ تنظیم بازاری شده است.

وی همچنین در روزهای قبل گفته بود: با تعیین قیمت 16 هزار و 900 تومان برای تخم مرغ توسط کارگروه تنظیم بازار استان که قیمتی مقرون به صرفه برای واحد‌های تولیدی است و با تک نرخی شدن قیمت این کالا ، مشکل تخم مرغ در سطح استان حل خواهد شد.

اما مشکل کمبود تخم مرغ در بازار همچنان وجود دارد و شهروندان نسبت به قیمت‌ها در خرده فروشی‌ها نیز گلایه دارند.

مختار مهاجر، رئیس جهادکشاورزی استان درباره میزان تولید تخم مرغ در استان گفته که روزانه 125 تن تخم مرغ در 17 واحد مرغ تخم گذار استان تولید می‌شود که 40 تن آن در سطح بازار استان در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه این میزان تخم مرغ برای تنظیم بازار این محصول توزیع می‌شود، گفت: اگر 60 درصد جمعیت یک میلیون و 850 هزار نفری استان روزانه یک تخم مرغ مصرف کنند، این 40 تن تخم مرغی که روزانه در استان توزیع می‌شود، می‌تواند نیاز استان را تأمین کند.

وی گفت: به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی در امر توزیع باید مدیریت مناسبت‌تری را برای عرضه این محصول در خرده فروشی‌ها داشته باشند و نظارت‌های خود را در امر توزیع تقویت کنند.

در همین باره هادی حق شناس، استاندار گلستان بیان داشت: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار از این پس باید روزانه 60 تن تخم مرغ در استان توزیع شود تا مشکل کمبود این محصول در بازار برطرف شود.

وی گفت: 50 تن تخم مرغ روزانه برای توزیع بین مردم و 10 تن نیز برای توزیع بین واحدهای صنفی در نظر گرفته شده است.

استاندار گلستان همچنین افزود: پلیس راه هم مکلف شده است تا بارنامه خروج تخم مرغ از استان را کنترل کند و در صورتی که مجوز دامپزشکی نداشته باشد، جلوی خروج آن را از استان بگیرند.