هشدار نسبت به بیماری ویروسی همه‌گیر جدید

یک پزشک و پژوهشگر آمریکایی پیش‌بینی کرده است که بیماری همه‌گیر آینده از طریق مرغداری‌ها به انسان منتقل شده و بیش از نیمی از جمعیت جهان در این همه‌گیری از بین خواهند رفت. وی خواستار ایجاد تغییرات اساسی در ساختار مرغداری‌های صنعتی شده است.

بیماری مرگبار کووید 19 که تاکنون میلیون‌ها نفر را در گوشه و کنار جهان درگیر خود کرده است، یکی از بدترین بیماری‌های همه‌گیر در تاریخ معاصر جهان است. به تازگی یکی از دانشمندان مشهور حوزه مطالعات ویروس و بیماری‌های همه‌گیر هشدار داده است که هنوز بیماری همه‌گیر واقعی به وجود نیامده و زمانی که این اتفاق بیفتد، می‌تواند نیمی از جمعیت جهان را از بین ببرد.

دکتر مایکل گرگر (Dr Michael Greger)، پزشک آمریکایی و نویسنده کتاب پرفروش «چگونه نمیریم»، ادعا می‌کند که مرغ می‌تواند عامل بیماری همه‌گیر مرگبار بعدی و بدترین نوع رخ داده در تاریخ باشد. به گفته وی، ویروس آخرالزمانی از مراکز صنعتی و بزرگ پرورش مرغ می‌تواند به یک بیماری همه‌گیر خطرناک تر از کووید 19 منجر شده و نیمی از جمعیت جهان را از بین ببرد.

وی در کتاب دیگر خود با عنوان «چگونه طی بیماری همه‌گیر جان سالم به در ببریم؟» (How To Survive A Pandemic) هشدار می‌دهد تا زمانی که مرغ وجود داشته باشد، همه‌گیری وجود خواهد داشت. دکتر گرگر یک گیاهخوار بوده طرفدار پر و پا قرص رژیم غذایی گیاهی است. وی سال‌ها مبارزات تبلیغاتی را علیه استفاده از محصولات حیوانی انجام داده است.

این دانشمند از این نگران است که ارتباط نزدیک انسان با حیوانات می‌تواند به شیوع بدترین نوع بیماری‌های همه‌گیر منجر شود. وی جدیداً بر این موضوع تأکید کرده است که ویروس جدید کرونا نیز از خفاش‌ها به انسان منتقل شده است.
مرغداری‌ها عامل بیماری‌های همه‌گیر آینده

دکتر گرگر پیش‌بینی کرد که مراکز صنعتی پرورش مرغ می‌توانند زمینه ساز بروز بیماری همه‌گیر کشنده دیگری باشند که می‌تواند ما را از بین ببرد. آنفلوانزای مرغی H5NI که در سال 1997 در هنگ‌کنگ و چین ظاهر شد، منتهی به کشته شدن میلیون‌ها مرغ برای از بین بردن ویروس شد؛ اما شیوع مجدد این بیماری بین سال‌های 2003 و 2009 در خارج از چین اتفاق افتاد كه نشان می‌دهد این ویروس هرگز به طور كامل از بین نرفته است و احتمالاً شیوع دوباره این ویروس وجود دارد. دکتر گرگر برای جلوگیری از شیوع مجدد یک بیماری همه‌گیر که منشأ آن از مرغداری‌ها خواهد بود پیشنهاد می‌کند که شیوه پرورش مرغ باید تغییر کند.

به باور این پژوهشگر، مرغداری‌های صنعتی شرایط مناسبی ندارند و در این مراکز به منظور دستیابی به سود بیشتر، مرغ‌ها را در چنان نزدیک به یکدیگر نگه می‌دارند که حتی قادر به بال زدن نیستند. وی می‌گوید سطح بالای آمونیاک موجود در این مراکز صنعتی و مرغداری‌های بزرگ زمینه ساز بروز انواع بیماری‌ها است.

این دانشمند در نظریه خود به ارائه راه حلی برای حل این مشکل پرداخته و می‌گوید: ما باید تولید انبوه مرغ‌ها را متوقف کنیم. وی پیشنهاد می‌کند که مرغداری‌های کوچک‌تر را در فضاهای کمتر شلوغ با دسترسی به فضای باز، بهداشت بهتر و بدون استفاده از ضدویروس‌های انسانی فراهم کنید. دکتر گرگر همچنین می‌گوید، نیاز به پایان دادن به تولید غیرطبیعی تخم‌مرغ و شیوه پرورش مرغ‌های گوشتی وجود دارد. تنها در این صورت ممکن است شانس بروز یک بیماری کشنده همه‌گیر در سطح جهانی را کاهش داد.