«نرخ مصوب» کیلویی چند!؟

نرخ مصوب ستاد تنظیم بازاری مرغ که ۱۵هزار تومان تعیین شده در بازار محلی از اعراب ندارد. فروشندگان می گویند مرغ را کیلویی ۲هزار تومان گران تر می خرند و با سود حداقلی نیز می فروشند و تولیدکنندگان قیمت گوشت مرغ را بالاتر از آنالیز ستاد تنظیم بازار برآورد می کنند.
نرخ مصوب ستاد تنظیم بازاری مرغ که ۱۵هزار تومان تعیین شده در بازار محلی از اعراب ندارد. فروشندگان می گویند مرغ را کیلویی ۲هزار تومان گران تر می خرند و با سود حداقلی نیز می فروشند و تولیدکنندگان قیمت گوشت مرغ را بالاتر از آنالیز ستاد تنظیم بازار برآورد می کنند. وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به بی تفاوتی بازار به نرخ دولتی، طرحی به رئیس جمهور ارائه و در مجلس یک کمیسیون تخصصی برای این کار راه اندازی کرده است، اما مصرف کنندگان به فکر حذف گوشت سفید از سبد خانوارند!

با شیوع ویروس کرونا، مصرف مرغ خانوار در چهار ماه گذشته تا ۴۰درصد کاهش یافت، قیمت مرغ اندکی پایین آمد و تولیدکنندگان دردمند از ضرر و زیانی که برخی آن را یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و برخی یک هزار و۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کردند، برای تنظیم قیمت ها، جوجه کشی به راه انداختند.

قیمت مرغ آن زمان به ۱۰ تا ۱۱هزار تومان رسید و مرغداران با اعلام زیان هنگفت واحدهای تولیدی شان، توانستند بخشی از حمایت های دولت را جلب کنند، به طوری که دولت به منظور کمک به مرغداران، روزانه بخشی از تولید مرغ را خریداری می کرد و تعداد معدودی نیز توانستند تسهیلات بانکی بگیرند. با بازگشایی رستوران ها و افزایش میهمانی ها یکباره قیمت مرغ با افزایش متوسط روزانه هزار تومان همراه شد تا جایی که در ۱۰ روز با ۵۰ درصد افزایش به مرزهای ۲۰هزار تومان نیز رسید.

۲هزار تومان اختلاف

ستاد تنظیم بازار دست به کار شد و قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را ۱۵ هزار تومان مصوب و اعلام کرد هیچ کس حق فروش گران تر از این رقم را ندارد، اما کسی برای این مصوبه تره هم خرد نکرد.

حالا قیمت مرغ در بازار کیلویی حدود ۱۷هزار تومان و این قیمت حداقل ۲هزار تومان در هر کیلو بیشتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار است. با وجود تاکید ستاد تنظیم بازار مبنی با برخورد با گرانفروشان، هیچ فروشگاهی مرغ را به قیمت مصوب عرضه نمی کند. نکته اینجاست که تولیدکنندگان مرغ که پیشتر به قیمت پایین مرغ که چند روز پیش از تصویب ستاد تنظیم بازار کیلویی ۱۱هزار تومان بود، اعتراض می کردند، با وجود افزایش قیمت، هنوز هم دنبال گران فروشی هستند. جالب اینجاست که فعالان این حوزه از افزایش تولید گفته و متقاضی صادرات هستند، اما انگار افزایش تولید را کاهش قیمت ها مرتبط نمی دانند.

با وجود اینکه مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود از تغییر هزینه های تولید انواع مواد پروتئینی اطلاع دارند و این تغییرات توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تشکل های مربوط به مواد پروتئینی محاسبه شده و در کارگروه تنظیم بازار قیمت مواد پروتئینی اعمال و سپس اعلام می شود، به نظر می رسد مصوبات ستاد تنظیم بازار با نظر کارشناسی اصناف مربوط تنظیم نمی شود. اگر تولیدکنندگان، نمایندگان و روسای اتحادیه مربوط طرف مشورت هستند، چرا رئیس کانون مرغداران قیمت ۱۷هزار تومانی مرغ را منطقی می داند.

قیمت مرغ ۱۷هزار و ۳۰۰ تومان است

آن طور که حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی می گوید: با توجه به قیمت تمام شده تولید مرغ زنده، نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کنندگان حدود ۱۷هزار و ۳۰۰ تومان است.

به گفته وی، اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده منطقی است، زیرا پیش از این تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن قیمت از نرخ تمام شده محصول، متضرر بودند.

وی یادآوری می کند: در ماه های اخیر تولیدکنندگان مرغ گوشتی به علت افزایش هزینه های تمام شده تولید و نوسان نرخ ارز با زیان ۳هزارو ۳۰۰ میلیارد تومانی روبه رو شده اند و دیگر تولیدکنندگان توان ضرر را ندارند، در غیر این صورت به دلیل نبود نقدینگی از چرخه تولید خارج خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه حجم توزیع فعلی نهاده های طیور با نرخ مصوب کفاف تولید را نمی دهد، تاکید می کند: امروز تولیدکنندگان مرغ گوشتی هر کیلوگرم کنجاله سویا را نزدیک ۸هزارتومان، ذرت و سبوس را کیلویی بیش از ۲هزار و ۷۰۰تومان از بازار خریداری می کنند؛ بنابراین نباید انتظار داشت مرغ زنده کمتر از ۱۲هزارتومان عرضه شود.

مردم توان خرید و تولیدکنندگان تحمل سرکوب قیمتی را ندارند

اسدالله نژاد در حالی که تایید می کند اکنون بخشی از مردم توان خرید گوشت مرغ را ندارند، تاکید کرد: به طور حتم سرکوب قیمتی برای تولیدکنندگان نیز چاره کار نیست.

وی معتقد است: برای ثبات قیمت گوشت مرغ و جلوگیری از حذف این محصول پروتئینی از سبد خانوار اقشار کم درآمد نیاز است تا راهکاری ارائه شود، زیرا نوسان نرخ ارز و افزایش روزافزون نهاده های طیور، در افزایش قیمت این محصول اثرگذار است.

محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت، افزایش قیمت گوشت مرغ را به دلایل زیر توجیه می کند. وی می گوید: به دلیل شیوع کرونا، تقاضا از سوی مصرف کنندگان کاهش یافت و این اتفاق ضرر قابل توجهی به تولیدکنندگان وارد کرد. از سوی دیگر تولیدکنندگان طیور، نهاده های دامی را با نرخ متعادل و مناسب از وزارت جهاد دریافت نکردند و این امر سبب شد نرخ گوشت سفید(مرغ) در بازار با افزایش همراه شد.

به گفته وی، در هفته جاری مقدار ورودی مرغ به میادین بهمن و پیروزی در تهران از مرز ۴۵۰ تن گذشت، این در حالی است که افت این میزان مرغ به زیر ۳۵۰ تن در هفته گذشته، سبب افزایش نرخ مرغ شده بود.

ارائه طرح به رئیس جمهور برای قیمت مرغ

در این میان جهاد کشاورزی نیز بیکار ننشسته و در واکنش نوسان قیمت مرغ در بازار، برای کنترل قیمت ها به رئیس جمهور طرحی ارائه کرده است.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی که به تازگی با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه ای داشته است، می گوید: دغدغه های مردم را از زبان نمایندگان شنیده است و مقرر شده تا کمیته هایی تخصصی در کمیسیون کشاورزی تشکیل و ماهانه مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با نمایندگان دیدار داشته باشند تا بهره برداران و تولیدکنندگان با قدرت در بخش تولید محصولات کشاورزی حفظ شوند.

با یک ابلاغ، مرغ در بازار توزیع و نرخ کاهش می یابد

خاوازی می گوید: تولیدکنندگان معتقد هستند قیمت گوشت مرغ بالاتر از آنالیز ستاد تنظیم بازار است. ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اما به دنبال کاهش فشار بر مردم هستند.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه مشکل به وجود آمده در زمینه افزایش قیمت مرغ با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در تامین نهاده ها برطرف می شود، تصریح می کند: مشکلی در زمینه تولید گوشت مرغ نداریم. ذخایر عظیمی از مرغ وجود دارد که با ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بازار توزیع و قیمت را به شدت کاهش می دهد.

خاوازی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را می کنیم تا قیمت مرغ در بازار مناسب و رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد، می گوید: در زمینه کنترل قیمت گوشت مرغ طرح مناسبی به رئیس جمهوری ارائه شده و تلاش می کنیم با وجود فشارهای موجود بر کشور، نهاده های وارداتی را در اختیار مرغداران و دامداران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه از ذخایر خوب نهاده های دامی برخورداریم، اما این ذخایر باید ترمیم شوند، گفت: درخواست ترمیم ذخایر نهاده های دامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ارائه شده است.

خوب است بدانید وزارت صمت، بازار لوازم خانگی، لاستیک، مرغ، تخم مرغ و حبوبات را در اولویت بازرسی قرار داده است. این اولویت بندی براساس نوسان قیمت ها و شرایط بازار تعیین می شود و با توجه به اینکه در دو هفته اخیر قیمت این پنج قلم کالا، مصرف کنندگان را در بازار به بازی گرفته است، برای بازرسی و نظارت در اولویت قرار گرفته اند.