ناتوانی دولت در کنترل بازار مرغ؛ دلیل اختلاف قیمت بازار با نرخ مصوب دولتی چیست؟

گروه استان‌ها – ناتوانی مسئولان دولتی در کنترل بازار مرغ، کار را به جایی رسانده که در استان کردستان نیز همانند سایر کشور، مرغ با اختلاف چند هزار تومانی با نرخ مصوب دولتی، به مردم عرضه می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سنندج ، افزایش قیمت مرغ در چند ماه اخیر به دلایل مختلف سبب نارضایتی و کاهش قدرت خرید مردم استان شده و عدم کنترل بازار، انتقادات فراوانی را متوجه نحوه مدیریت بازار و مسئولان دولتی کرده است

آخرین بررسی‌ها در بازار فروش گوشت مرغ نشان از اختلاف قیمت و عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب در مناطق و شهرهای مختلف استان کردستان است، بر اساس بازدید میدانی و مشاهدات عینی امروز خبرنگاران تسنیم، هر کیلوگرم مرغ در حالی که باید با نرخ مصوب دولتی 20400 تومان به فروش برسد، در بازار کردستان به ویژه سنندج با نرخ 24880 تا 25280 تومان عرضه می‌شود.

افزایش نرخ مرغ دلایل متعددی دارد و سید احمد ذکریایی‌نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در  پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که دلیل گرانی و اختلاف قیمت مرغ با نرخ مصوب دولتی در استان چیست؟ می‌گوید: از دور روز گذشته قیمت مرغ در استان کردستان همچنان رو به کاهش بوده و این روند همچنان تداوم دارد.

وی با اشاره به تصمیمات گرفته شده مسئولان استانی افزود: روز به روز قیمت مرغ در استان کردستان کاهش یافته تا به قیمت تعادل و مطلوبی برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه قیمت مرغ دولتی به نرخ مصوب با قیمت منطقه‌ای تفاوت دارد، تصریح کرد: تأکید مسئولان ستاد تنظیم بازار استان همواره بر رعایت قیمت منطقه‌ای برای هر کیلوگرم مرغ بوده چرا که کردستان، استان تولیدکننده مرغ بوده و اگر قیمت پایین در نظر گرفته شود، مرغ کمیاب و به استان‌های دیگر روانه شده و اگر قیمت بالاتر مصوب شود، استان‌های دیگر خرید نکرده و مرغ‌ها بر روی دست مرغداران کردستانی خواهد ماند.

وی با تأکید بر اینکه باید برای قیمت‌گذاری مرغ تعادلی مابین قیمت مصوب دولتی با منطقه‌ای برقرار باشد، گفت: سیاست فعلی دولت تعدیل قیمت مرغ بوده اما باید منتظر ماند و دید که آیا می‌توانند قیمت‌ها را به نرخ مصوب دولتی برسانند یا خیر.

ذکریایی‌نژاد با اذعان به اینکه باید هر کیلوگرم مرغ در درب مرغداری 14400 تومان و با نرخ مصوب دولتی 20400 تومان دست مصرف‌کننده برسد، اظهار کرد: متأسفانه این مصوبه در سراسر کشور و استان کردستان اجرایی نشده و رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب دولتی مرغ نه در درب مرغداری و نه در سطح بازار استان رعایت نمی‌شود، خاطر نشان کرد: البته بنا به شرایط کنونی و افزایش هزینه‌های تولید، پیشنهاداتی برای تجدید نظر در قیمت مرغ به ستاد تنظیم بازار کشور ارائه شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با ابراز اینکه قیمت مرغ کشوری و در بازار تهران تعیین شده و ربطی به استان ندارد، عنوان کرد: مسئولان استانی نیز در جلسات ستاد تنظیم بازار همواره بر در نظر گرفتن و عرضه مرغ با قیمت منطقه‌ای و مشابه با استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی و همدان تأکید دارند چرا که نمی‌توان با استان‌های همجوار اختلاف قیمت زیاد داشت.

ذکریایی‌نژاد در پاسخ به درخواست خبرنگار تسنیم که با توجه به اوضاع کنونی اقتصادی و وضعیت معیشت مردم، قیمت مرغ کاهش یابد، توضیح داد: گرچه تلاش همه ما مسئولان استانی نیز کاهش قیمت مرغ بوده اما زمانی مرغ به نرخ دولتی توزیع خواهد شد که سراسر استان‌ها با هم مصوبه را رعایت کنند کما اینکه باید استمرار تولید را نیز در نظر گرفت.

به گزارش تسنیم؛ گرچه همواره مسئولان کشوری و استانی در مصاحبه‌های خبری خود همواره بر توزیع مرغ دولتی به نرخ مصوب تأکید داشته و هرگونه گرانفروشی را تکذیب یا تخلف دانسته اما مشاهدات میدانی خبرنگاران و شواهد همه مردم که مرغ با اختلاف فاحش با مصوبه دولتی و چندنرخی در بازار به فروش می‌رسد، خلاف ادعای دولتمردان است و سؤال اینجاست که چرا علی‌رغم نابسامان شدن بازار، فشار به قشر ضعیف جامعه و کاهش قدرت خرید مردم، دولت تدبیر آقای روحانی در کنترل بازار ناموفق است و تدبیری نمی‌اندیشد؟