موضع عربستان درباره سقف قیمت برای نفت روسیه

وزیر انرژی عربستان سعودی در اظهاراتی گفت: تاثیر تحریم های اتحادیه اروپا و سقف قیمت برای نفت روسیه، هنوز نتیجه واضحی نداشته و اجرای آن همچنان مبهم است.

مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، از دوشنبه گذشته با هدف محدود کردن توانایی مسکو برای تامین مالی جنگ در اوکراین، فعال شد. روسیه اعلام کرده است به این سیستم عمل نمی‌کند، حتی اگر مجبور شود تولیدش را کاهش دهد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت: آنچه که اکنون از نظر تحریم ها و سقف قیمت وضع شده، روی داده است از جمله تدابیری که از پنجم دسامبر اجرا شدند، نتایج واضحی نداشته است. ما شاهد ابهام در اجرای این تدابیر بوده‌ایم.

وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: واکنش روسیه و اقدامی که در پاسخ به این ابزارها انجام خواهد داد، جنبه دیگری است که در بررسی وضعیت بازارهای جهانی، باید به حساب آورده شود.

شاهزاده عبدالعزیز با اشاره به مکانیزم سقف قیمت، گفت: این ابزارها برای اهداف سیاسی ایجاد شدند و هنوز معلوم نیست می‌توانند به این اهداف سیاسی دست پیدا کنند.

وی گفت: عوامل دیگری که سال ۲۰۲۳ بر بازار تاثیر می گذارند، سیاستهای کووید ۱۹ چین هستند. تاثیر تسهیل محدودیت های کرونایی بر اقتصاد چین، به زمان نیاز دارد.

بانکهای مرکزی که برای مهار تورم تلاش می‌کنند، عامل تاثیرگذار دیگری هستند. شاهزاده عبدالعزیز گفت: بانک های مرکزی همچنان سرگرم کنترل تورم صرفنظر از هزینه این تدابیر و تاثیر منفی احتمالی آنها بر رشد اقتصاد جهانی هستند.

وزیر انرژی عربستان سعودی در ادامه خاطرنشان کرد: با نگاهی به تحولات اخیر معلوم شد که تصمیم پنجم اکتبر گروه اوپک پلاس برای کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، درست بوده است. این گروه در سال پیش رو، همچنان به ثبات بازار متمرکز خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، شاهزاده عبدالعزیز گفت: وی اصرار دارد که همه اعضای اوپک پلاس در تصمیم گیری مشارکت کنند. وی اظهار کرد: اقدام گروهی، مستلزم توافق است و بنابراین، همچنان اصرار دارم که همه اعضای اوپک پلاس، خواه تولیدکننده بزرگ باشند یا کوچک، بخشی از تصمیم گیری باشند. تفاهم جمعی، پیامدهای مثبتی روی بازار دارد.

ایسنا