موافقت اصولی تولید خمیر مرغ صادر شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: موافقت اصولی تولید خمیر مرغ‌های پایان دوره صادر شد که در کشتارگاه‌های صنعتی استحصال می‌شود.

مهدی خلج افزود: جلسه‌های متعددی بین رئیسان سه دستگاه سازمان دامپزشکی کشور، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو برگزار و سرانجام موافقت اصولی بین این سه مسئول برای تولید خمیر مرغ از مرغ‌های پایان دوره‌ای صادر شد که در کشتارگاه‌های صنعتی استحصال می‌شود.

به گفته وی، این خمیر مرغ می‌تواند در فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده استفاده شود.

خلج با بیان اینکه وزیر بهداشت با تائید تولید خمیر مرغ و حل‌وفصل این موضوع تأکید دارد، گفت: هم‌اکنون تولید مرغ‌های پایان دوره به بیش از سن موردنظر رسیده که باید استحصال و بسته‌بندی شوند؛ تاکنون گوشت مرغ‌های پایان دوره استحصال، قطعه‌بندی و بسته‌بندی می‌شدند و به مصرف سوسیس و کالباس و کنسرو می‌رسیدند اما با صدور موافقت اصولی برای تولید خمیر مرغ، امحا و احشا داخلی مرغ تخلیه و کل کالبد ازجمله گوشت و استخوان به خمیر مرغ تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به اختلافات میان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی یک‌ نهاد ملی است و همه کشورها به آن اعتقاددارند؛ مواردی که این سازمان بر آن‌ها نظارت دارد و تائید می‌کند، باید از سوی سازمان غذا و دارو پذیرفته شود.

وی با تأکید بر ضرورت اعتماد در یک زنجیره تولید، افزود: هر دستگاهی باید مسئول خروجی بر اساس ضوابط بین‌المللی باشد بنابراین فرآیند تولید خمیر مرغ باید بر اساس معیار و ضوابط بین‌المللی تولید شود و از آن تجاوز نکند.

نتایج پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان سه هفته دیگر اعلام می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای پرندگان نیز گفت: هم‌اکنون برای مشخص کردن وضعیت بیماری در کشور پایش انجام می‌شود و هنوز به اتمام نرسیده اما حدود سه هفته آینده نتایج نهایی آن اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر طبق بررسی‌های صورت گرفته در قزوین و تهران مشکلی نداریم.

حذف یک‌میلیون و 300 هزار مرغ پایان دوره

خلج با بیان اینکه در حال حاضر سن مرغ‌های پایان دوره به مرز 80 هفته می‌رسد، افزود: حذف مرغ‌های پایان دوره، حرکتی از وزارت جهاد کشاورزی است زیرا سبب کاهش تراکم می‌شود؛ این موضوع موردتوجه سازمان دامپزشکی نیز قرار دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تمام نیروهای ما در قرنطینه‌های فعال‌اند و باید هوشیار باشیم تا گرفتار بیماری آنفلوانزای طیور نشویم.

این مقام مسئول اضافه کرد: مرغ پایان دوره به دلیل استرس بالا و کاهش مصرف مواد غذایی، علاوه بر افت در تولید تخم‌مرغ با ضعیف شدن سیستم ایمنی نیز مواجه است که همین امر می‌تواند موجب بروز بیماری آنفلوانزای شود.

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان دامپزشکی تقاضا دارد که این دسته از مرغ‌های پایان دوره هر چه سریع‌تر حذف شوند.

خلج افزود: از ابتدای حذف مرغ‌های پایان دوره تاکنون حدود یک‌میلیون و 300 هزار مرغ پایان دوره کشتار شده است و هرروز به آمار حذف مرغ‌های پایان دوره اضافه می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تقلب و جعل اسناد در دنیای امروز فراوان است و واردکنندگان ما در تلاش‌اند که از منابع معتبر مواد اولیه را تأمین و وارد کنند.

خلج افزود: دستورالعمل تأسیس داروخانه‌های دامپزشکی در حال تغییر است که به‌زودی این دستورالعمل برای چابک سازی ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: برای پویایی تولید باید بتوانیم صادرات داشته باشیم که این امر نیازمند سلامت محصول و سلامت تولید توسط معیارهای جهانی هستیم.

این مقام مسئول درباره مصرف ماده ضدعفونی‌کننده «مالاشیت گیرین» در استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا نیز گفت: خوشبختانه مصرف این داروی ضدعفونی‌کننده به‌طور تقریبی در کشور ما حذف‌شده است.

وی درباره صادرات محصولات لبنی نیز گفت: واردکنندگان ما پیش از اینکه بهداشت، کارخانه‌های تولید فرآورده لبنی را موردبررسی قرار دهند، بهداشت دامداری‌ها و شیر خام تولیدی را بررسی می‌کنند.

وی تأکید کرد: به‌طورقطع باید مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در تولید شیر و لبنیات موردتوجه قرار گیرد.