معرفی مرغ سیاه Kadaknath

مرغ Kadaknath که از نوک آن تا استخوانش به رنگ سیاه است بومی استان مدیا پرادش هند است. این مرغ سیاه که به Kali Masi یا در اندونزی به Ayam Cemani نیز معروف است، نه تنها منبع غذایی مهمی محسوب می شود بلکه جایگاه ویژه ای در آداب و سنن و فرهنگ بومی آنها دارد.
تنها تخم این پرنده به رنگ سفید است؛ پرها، پوست، نوک، پاها و حتی اندام های داخلی هم به رنگ سیاه است که دلیل آن را یک ناهنجاری ژنتیکی به نام هایپرپیگمنتیشن (hyperpigmentation) می دانند.

– عموماً بخاطر گوشت آن خریداری می شود تا تخم آن که تنها در حدود 80 تخم در سال می گذارد.

برخی لقب “لامبورگینی صنعت مرغداری” را به آنها داده اند و در برخی مناطق برای یک جفت مرغ مادر حتی تا 5000 دلار پرداخت می کنند.
ظاهر منحصر به فردشان برای افرادی که به دنبال نژاد خاص هستند بسیار جذاب است اما در اندونزی و هند آنها بر این باورند که گوشت این مرغ خاصیت جادویی دارد که در درمان بسیاری از بیماری ها تأثیر دارد و برای تقویت بنیه بسیار مفید است.

به دلیل خواص معجزه آسایش معمولاً این مرغ را قربانی می کرده اند تا به اصطلاح برایشان “خوش یمنی” به بار آورد به همین دلیل هم نژاد این مرغ رو به انقراض است. دولت نیز بر آن شد برنامۀ پرورش نژاد Kadaknath را آغاز کند تا ضمن احیای مجدد این نژاد به خانواده های کم درآمد نیز کمکی در جهت کسب درآمد کرده باشد.

خارج از کشورهای هند و اندونزی این نژاد تقریباً نادر است اما برخی کشورها سعی در پرورش آن کرده اند مثل Grade Eh Farms در کانادا و Greenfire Farms در فلوریدای امریکا.