مصوبه شرم آور در بازار مرغ

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با اشاره به ویژگی‌های وزیر جهاد کشاورزی آینده گفت: دولت عملگرا وزیر عملیاتی می‌خواهد و ظرفیت‌های فراوانی در کشور موجود است که تنها با شعار «ما می‌توانیم» باید پیش رفت، این ظرفیت‌ها می‌تواند غذای 300 میلیون نفر را تأمین کند.

به گزارش تحریریه، محمدرضا اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از نظر شما وزیر آینده با توجه به پیچیدگی‌هایی که تأمین امنیت غذایی امروز پیدا کرده، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، گفت: وزیر دولت سیزدهم باید عملگرا باشد و با آگاهی به ظرفیت‌های کشور برنامه‌ برای امنیت غذایی کشور داشته باشد.

وی افزود: وزیر آینده، دیگر نباید کلی‌گویی کند. ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد، مثلاً سه استان شمالی مساحتی به اندازه کشور هلند دارد که میزان بارش آنها هم تقریبا مشابه این کشور است. این کشور 90 تا 100 میلیون یورو صادرات دارد، اما هیچ اقدامی در کشور ما حداقل در این سه استان انجام نشده است.

اسکندری تأکید کرد: وزیر دولت آینده باید به بخش تحقیقات باور عملی داشته باشد. 23 مؤسسه تحقیقاتی در کشور وجود دارد که باید آنها را وارد عرصه عمل کند. متوسط تولید پسته در کشور می‌تواند تا چهار برابر افزایش یابد. آمریکا که خیلی دیرتر از ما به کشت این محصول مهم روی آورده، اکنون متوسط 6 تن در هکتار برداشت می‌کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی از نظر علم ودانش قوی است، اما متأسفانه در مزرعه به کار گرفته نمی‌شود. علوم ما در مزرعه 20 سال در مقایسه با جهان عقب است و البته این عقب‌ماندگی در بخش بازرگانی 50 سال است و در بخش دامپروری هم هیچ رشدی نکرده‌ایم.

وی تأکید کرد: از نظر تعداد دام سبک که 50 میلیون واحد دامی داریم، جایگاه هفتم دنیا را تصاحب کرده‌ایم، اما متأسفانه متوسط بازدهی آنها 7 دهم زایش در سال است و اگر این عدد به یک‌ونیم تا 2 زایش در سال برسد، نه تنها خودکفا بلکه صادرکننده گوشت خواهیم شد.

وی با بیان اینکه وزیر دولت آینده باید ایده کار داشته باشد، گفت: این فرد باید بداند با مردم چگونه برخورد کند و چگونه منافع آنها را تأمین کند. بعضی موقع یک طرح می‌تواند آنها را نجات دهد و درآمد آنها را تضمین کند. مثلاً طرح کشت اراضی شیب‌دار که قبلاً اجرایی می‌شد، برکات زیادی برای مردم داشت و در چندین استان اکثر زمین‌های غیرقابل استفاده تبدیل به باغ شدند. این طرح اگر ادامه پیدا می‌کرد، مردم به درآمدهای خوبی می‌رسیدند.

وی تأکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی آینده باید پروژه‌هایی معرفی کند که مبتنی بر دانش باشد، به عنوان مثال؛ متوسط تولید سیب در کشور 18 تن است، اما کشاورز نمونه داریم که 180 تن در هکتار سیب برداشت می‌کند و یا متوسط تولید شالی در کشور کمتر از 5 تن است، اما شالیکاران نمونه 14 تن هم برداشت دارند و این نشان می‌دهد که شکاف زیادی در وضع موجود بخش کشاورزی با شرایط ایده‌آل وجود دارد.

اسکندری ادامه داد: می‌توان از اراضی شور علوفه تولید کرد، اما باید همتی وجود داشته باشد و در این زمینه طرحی ارائه شود تا کشاورزان خبره و کارشناسان زبده در این حوزه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه وزیر آینده حتماً باید عملگرا باشد، گفت: اینکه صرفاً کسی بگوید محقق هستم، کافی نیست. برخی از این وزرا در طول عمر خودشان به یک مزرعه هم نرفته‌اند. از دور نمی‌شود کشاورزان را هدایت کرد.

وی تأکید کرد: وزیر آینده باید از دل متخصصان بخش کشاورزی بیرون بیاید. 3 هزار کیلومتر ساحل وجود دارد و وزیر آینده باید بگوید که چگونه از آنها استفاده کنند و یا چگونه آب دریا برای تأمین بخش کشاورزی به کار گرفته شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که آیا افراد مطرح در این حوزه که بعضاً به عنوان گزینه‌های وزارت جهاد کشاورزی یاد می‌شود، شایسته این جایگاه هستند؟گفت: افراد حاضر صلاحیتی ندارند، باید از جوانان فعال و کارآمد وزیر انتخاب کرد و اینها را از داخل خود وزارتخانه بیرون کشید.

اسکندری در پاسخ به سؤالی که آیا شما قصد دارید که وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم شوید، گفت: خیر هیچ قصدی ندارم اما اگر کسی کمک فکری بخواهد حتما انجام خواهم داد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه عوامل نفوذ در کشور اجازه تولید نمی‌دهد، گفت: آنها اجازه اجرای پروژه‌ها را نمی‌دهند و هر کجا پروژه‌ای اجرا می‌شود که غذای کشور تأمین بشود، موانع زیست‌محیطی درست می‌کنند. من از آنها سؤال می‌کنم، اگر کنار دریا نتوانیم ماهی تولید کنیم پس کجا امکانش هست؟

وی تأکید کرد: در سیستم فعلی کسی به فکر امنیت غذایی و کاهش وابستگی نیست و دستگاه‌های مسئول پیگیری نمی‌کنند. پروژه‌هایی که سازمان اقتصادی کوثر اجرایی می‌کند، تنها معرفی ظرفیت‌های داخل کشور است، اما بسیاری در مسیر تولید سنگ‌اندازی می‌کنند. این مانع‌تراشی‌ها برای بنده که زمانی وزیر بودم، حداقل یک‌سال طول می‌کشد، حالا ببینید برای دیگران چقدر خواهد بود.

* دفاع شیلات از واردات

وی با بیان اینکه تفکر در دولت باید عوض شود، گفت: متأسفانه هنوز شیلات کشور ما از واردات دفاع می‌کند، چرا که بعضی از آنها از واردات سود می‌برند.

اسکندری با بیان اینکه تعارض با منافع مهمترین مشکل بخش تولید شده است، گفت: برخی مدیران در واردات نقش دارند، چرا که خود آنها صاحب چندین شرکت هستند که سودی در واردات دارند و بررسی روزنامه رسمی کشور هم اینها را تأیید می‌کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: دولت آینده باید همه این تفکرات واردات‌محور را به دور بریزد و به ظرفیت‌های فراوان کشور معتقد باشد. کشور ما در حال حاضر می‌تواند غذای 300 میلیون نفر را تأمین کند. این تفکر در آیت‌الله رئیسی وجود دارد و پاکدستی‌اش نیز در طول سالها به اثبات رسیده است و سکاندار وزارت جهاد کشاورزی هم باید فردی متناسب با این تفکر باشد.

وی در ادامه خطاب به یکی از کاندیداهایی که خود را دکترای مهندسی اقتصاد معرفی می‌کند، گفت: این فرد زمانی هم‌زمان مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و مدیرعامل صندوق اندوخته شاهد و نیز رئیس هیأت مدیره چندین شرکت بود و من سازمان را از ایشان تحویل گرفتم که کاملاً ورشکسته بود.

وی با بیان اینکه چگونه می‌شود یک فرد در دو سازمان مدیرعامل باشد، گفت:‌ این فرد به خودش حکم زده و سمت داده است و مدرک خود را نیز از آلمان به صورت پروازی گرفته و به این دلیل ادعا می‌کند که طرح‌های اقتصادی آن کشور را اجرایی خواهد کرد، اما این جای سؤال است که فردی که در مقیاس سازمان خطاهای بزرگ انجام می‌دهد، در مقیاس کشور اگر رئیس‌جمهور باشد چه کارها می‌کند؟

* تامین 50 درصد مرغ کشور با جوجه ایرانی آرین

اسکندری در ادامه به طرح مرغ آرین اشاره کرد و گفت: ده سال مرغ آرین را در کشور پیگیری کردیم و اکنون به جایی رسیده که 50 درصد جوجه اجداد از آرین تأمین می‌شود. علی‌رغم اینکه این مرغ ایرانی در کشور وجود داشت، اما آن را کنار گذاشته بودند و از اجداد مرغ راس و کاپ که وارداتی هستند استفاده می‌کردند، در حالی که با جایگزینی مرغ آرین، یک میلیون تن تنها در خوراک صرفه‌جویی می‌شود.

وی تأکید کرد که با دستور شورای عالی امنیت ملی و با توجه به ملاحظاتی که در شرایط تحریم مرغ اجداد وارداتی برای کشور داشت، مرغ آرین احیا شد و از پائیز سال 1401 می‌توانیم صادرکننده مرغ اجداد باشیم.

* مصوبه شرم آور برای واردات مرغ با ارز 4200 تومانی

وی با بیان اینکه مصوبه هیأت وزیران برای واردات 120 هزار تن مرغ با ارز 4200 تومانی برای کشور شرم‌آور است، گفت: ظرفیت‌های فراوانی در تولید مرغ وجود دارد و جایگاه هفتم تولید را در دنیا داشتیم، در حالی که می‌توانیم علاوه بر داخل به کشورهای همسایه که 3 میلیون تن نیاز دارند نیز صادر کنیم. تنها کشور عراق سالانه 700 هزار تن مرغ وارد می‌کند و مرغ ایرانی در این کشور جایگاه خاصی دارد.

اسکندری در پاسخ به این سؤال که وضعیت تولید گندم امسال چگونه است، گفت: تا حال می‌گویند 1.8 میلیون تن خریداری شده و این نسبت به سالهای قبل عقب‌ماندگی دارد. اوج تولید در ماه‌های تیر و مرداد است و شهریورماه معمولاً بیش از 200 هزار تن خریداری نمی‌شود، بنابراین میزان خرید دولت بسیار عقب‌ماندگی خواهد داشت.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در ادامه به طرح‌هایی که توسط سازمان اقتصادی کوثر انجام شده اشاره کرد و گفت: 11 پروژه در 11 نقطه کشور با همت جوانان برای کمک به امنیت غذایی کشور ایجاد شده است. ماشین جوجه‌کشی هوشمند برای اولین بار در کشور ساخته شده که هزینه آن نصف هزینه واردات 180 هزار یورویی است که ظرفیت تولید 200 دستگاه هم در کشور وجود دارد.

وی همچنین از راه‌اندازی مجتمع گاومیش‌داری 2 هزار رأسی تا پایان 1400 و راه‌اندازی نیروگاه بیوگاز دامی در 18 ماه آینده خبر داد.

اسکندری همچنین از کلنگ‌زنی کشت و صنعت نگار، بهره‌برداری از خط تولید ماسک و کارخانه تولید رب و انواع ترشیجات و مرباجات خبر داد.

اسکندری همچنین گفت: به همت جوانان امکان تولید روغن از هسته انگور و از سبوس برنج نیز میسر شده و به بازار عرضه می‌شود. همچنین تخم ماهی چشم‌زده نیز که به بهانه‌های مختلف اجازه تولید در داخل را نمی‌دادند، عملیاتی می‌شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در پایان تأکید کرد: دولت آینده باید رخوت و سستی را حداقل از بخش تولید کنار بگذارد و عملگرا باشد و وزیری که سکاندار تأمین امنیت غذایی کشور می‌شود نیز باید با این تفکرات منصوب شود. ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد که باید با شعار «ما می‌توانیم» پیش رفت، وگرنه با بهانه‌هایی که بسیاری تا به امروز کشور را معطل نگه داشتند، نمی‌توان اقتصاد کشور را پیش برد.