مسیر صادرات با کمک استانداردها ارتقاء می‌یابد

تهران- ایرنا- معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، با بیان اینکه مسیر صادرات با کمک استانداردها ارتقاء می یابد، گفت: برای صادرات کالای باکیفیت و حفظ و گسترش بازارهای صادراتی همکاری موثر دو دستگاه صمت و استاندارد بیش از پیش ضروری است.

به گزارش ایرنا از سازمان ملی استاندارد، «سید محمد موسوی» در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۲۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی، افزود: با اجرایی شدن این تفاهم نامه انتظار می رود این رقم دست‌کم رشد ۱۰۰ درصدی را در بازه زمانی کوتاه تجربه کند.

وی با اشاره به بخش های مختلف صنایع ماشین آلات در این معاونت، تصریح کرد: اجرای این تفاهم نامه در سایر بخش های صنایع ماشین آلات و تجهیزات می تواند رشد کیفیت و توسعه صادراتی را به دنبال داشته باشد.

توسعه صادرات با مشارکت در تدوین استاندارهای بین‌المللی

در ادامه، «پرویز درویش» معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اهمیت استانداردهای تخصصی گفت: به هر میزان که در تدوین استانداردهای بین المللی مشارکت داشته باشیم، علاوه بر کسب تجارب فنی، می‌توانیم سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم و جهش بزرگی را در توسعه صادرات رقم بزنیم.

وی با اشاره به تدوین ۳۴ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی، خاطرنشان‌کرد: در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران، کیفی‌سازی استانداردهای ملی در اولویت سازمان قرار دارد.

درویش با بیان اینکه ۴۰۰ کمیته فنی متناظر با کمیته های بین المللی و همچنین ۳۵ کمیته تدوین استانداردهای ملی ساماندهی شده است، تصریح‌کرد: همه تولیدکنندگان و ذی نفعان می توانند در این کمیته ها مشارکت داشته باشند و با فعال سازی بیشتر این کمیته ها دانش فنی روز را به ویژه در زمینه ماشین آلات و تجهیزات کسب کنیم.

این تفاهم نامه با هدف همکاری، هماهنگی و هم افزایی فنی، علمی، آموزش، پژوهشی، فرهنگی و همچنین تسهیل و تسریع فعالیت های مرتبط استانداردسازی و استفاده بهینه از امکانات، استعدادها و توانایی های طرفین به امضای معاون تدوین و ترویج استاندارد و معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید.

مشارکت در تدوین پیش نویس استانداردهای ملی و بین المللی، انجام طرح های مشترک تحقیقاتی و مطالعاتی، ترویج و توسعه فرهنگ استاندارد در کشور، مشارکت در تدوین استانداردهای جامع محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه و انعکاس اولویت های پژوهشی و نیازهای فناورانه طرفین در این تفاهم نامه مورد توجه قرار دارد.