مرکز مبادله ارز و طلا شروعی برای حکمرانی قوی حاکمیت ارزی کشور است

تهران – ایرنا – رئیس کل بانک مرکزی گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران شروعی برای حکمرانی قوی حاکمیت ارزی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا فرزین» روز دوشنبه در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: راه‌اندازی این مرکز از برنامه‌های بانک مرکزی بود که به دلایلی راه‌اندازی آن با تاخیر همراه شده بود.

وی از دلایل تاخیر راه‌اندازی این مرکز را بحث‌های نرم افزاری برشمرد و خاطرنشان کرد: برطرف شدن مشکلات امروز سبب شد راه‌اندازی انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که ثبات را با بازار ارز شروع کنیم به دلیل اهمیتی که ارز در معاملات دارد و بر پیش‌بینی‌های اقتصادی تاثیرگذار است.

وی گفت: مرکز مبادله ایران با تمام ابزارهای پیش‌بینی شده و کمک‌های فکری بازار آزاد ارز خواهد بود بازاری که تمام مبادلات در آن انجام می‌شود و ما به عنوان بانک مرکزی مدیریت لازم را داشته باشیم.

فرزین بیان کرد: در تمام دنیا بانک مرکزی نهاد اصلی در حوزه ارز است و متاسفانه در شرایط کنونی کشور نهادهای لازم وجود ندارد و اختیارات کمتر شده است مرکز مبادله شروعی برای حکمرانی قوی حاکمیت ارزی کشور و از تمام متخصصان، صاحبنظران، سیاسیون و کارآفرینان می‌خواهیم در مدیریت ارزی کمک کنند و از نظرات آنها استفاده می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: طی مدت تصدی در بانک مرکزی نزدیک به بیش از ۶.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما پرداخت کرده‌ایم که نسبت به پارسال ۴۰ درصد بیشتر است.

تسهیل در فرایند تخصیص ارز

وی گفت: سامانه نیما سامانه ارز حواله مربوط به منابع اصلی ارزی است و فعلاً کار خود را ادامه می‌دهد.

فرزین تسهیل در فرایند تخصیص ارز را یکی از اهداف مرکز مبادله برشمرد و خاطرنشان ساخت: اختصاص نرخ مرجع در بازار که الان به دلایل انتظارات تورمی و سایر عوامل سبب افزایش قیمت‌ها شده باید جایی سامان می‌گرفت که اینجا مرکز مبادله خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مرکز مبادله ارز و طلا جایگزین بازار خواهد شد و کشف قیمت خواهد کرد .

فرزین افزود: مرکز مبادله ارز و طلا چند جزء دارد که نخستین آن تالار حواله است که مقرر خواهد شد بخش عمده‌ای از ارزهای سامانه نیما مثل ارز فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها و مواد غذایی در تالار اول و به روش کشف قیمت عرضه شودبا این اقدام عرضه ارز بیشتر و با کیفیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای رفع نیازهای کشور نداریم و وضع ذخایر ارزی کشور خوب است.

رئیس کل بانک مرکزی علت بهم ریختگی بازار ارزی را انتظارات تورمی برشمرد و گفت: درعین حال همه نیاز های ارزی را پوشش خواهیم داد.

فرزین ادامه داد: امروز و با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا کشف قیمت صورت خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌کنم رشد قابل توجهی در آمار تخصیص ارز داشته باشیم.

وی وجه دوم مرکز مبادله ارز و طلا را تالار دوم برشمرد و خاطرنشان ساخت: این تالار ارز خدماتی ها را ارائه خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مرکز مبادله؛ مرجع ارز و طلای کشور خواهد شد و در آینده نزدیک از ابزارهای دیگری در آن مثل ابزار معاملات سلف و فیوچر استفاده خواهد شد.

فرزین گفت: در گذشته این ارز را به صرافی‌ها داده بودیم و مردم با کارت ملی مراجعه می‌کردند و ارز مورد نیازشان را می‌گرفتند که پیش از این ۲۰۰۰ دلار بود و آن را تا ۵۰۰۰ یورو افزایش دادیم اما از این به بعد این سامانه راه اندازی می‌شود و همه نیازهای خدماتی مردم را شناسایی کردیم تا آنها را تامین کنیم که شامل ارز مسافرتی، دانشجویی، ماموریتی، درمانی و شامل بیش از ۶۰ نوع نیاز ارزی خدماتی است.

فرزین با اشاره به اینکه ارز مسافری پشت گیت خروجی فرودگاه امام خمینی و دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی به مسافران داده می‌شود گفت: با توجه به اینکه در آستانه شب عید هستیم و تقاضای سفر هم زیاد است امیدواریم کاری کنیم که هیچ مشکلی به وجود نیاید.
دلار فردایی غیر قانونی است

وی خاطرنشان کرد: بازار فردایی و دلار فردایی غیر قانونی بوده و مورد تایید بانک مرکزی نیست و به همین سبب به بازار فردایی ورود کردیم و توانستیم کارهایی در آنجا انجام دهیم، چرا که در شرایطی که قیمت دلار فردایی توسط عده‌ای افزایش پیدا می‌کند تقاضا نیز در آن روز برای ارز بالا می‌رود. بنابراین در این راستا یکی از ابزارهایی که امروز در صددیم از آن استفاده کنیم این است که نرخ را مبتنی بر منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادی تعیین کنیم و از همه متخصصان، کارشناسان و رسانه‌ها می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند تا بتوانیم انتظارات تورمی جامعه را کنترل کنیم. چرا که عده‌ای همواره در تلاش برای ایجاد یک تصویر منفی در این زمینه هستند.

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: وضعیت منابع ارزی ما در سال جاری وضعیت مناسبی است و در سال آینده شرایط از این نظر بهتر از امسال خواهد شد چرا که با مذاکراتی که داشتیم گشایش‌های خوبی در حال انجام است. اگر ارز آرام شود می‌توانیم سایر شاخص‌های اقتصاد کلان را با ثبات کنیم که متاسفانه امروزه هیچکدام از آنها با ثبات نیست.

فرزین ادامه داد: ثبات و آرامش بازار ارز باعث ثبات‌بخشی به سایر شاخص‌های اقتصادی خواهد شد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نوعی بازار آزاد ارز خواهد بود و تمام نیازها و مبادلات ارزی در آن انجام خواهد شد.