مرغ 7100 تومان شد

ممنوعیت تردد کامیون‌ها، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و کاهش عرضه نسبت به تقاضا از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ در ایام نوروز عنوان شد.

درحالی‌که وزیر جهاد کشاورزی قیمت مناسب برای عرضه مرغ را حدود 7 هزار تومان اعلام کرده اما در روزهای پایانی سال گذشته و حتی در ایام عید نوروز شاهد افزایش قیمت مرغ در برخی نقاط تا 9 هزار تومان بودیم.

این در حالی است که به دلیل تولید مازاد بر نیاز مرغ در سال گذشته شرکت پشتیبانی امور دام از ذخیره‌سازی حدود 150 هزار تن مرغ تا بهمن‌ماه در سردخانه‌های کشور خبر داده و اعلام کرده بود که این شرکت به‌تناسب نیاز بازار ،بخشی از مرغ‌های ذخیره‌شده را به بازار عرضه می‌کند.

بر اساس این گزارش اگرچه بخشی از مرغ‌های ذخیره‌شده برای کنترل قیمت در بازار توزیع شد،اما علی‌رغم تلاش دولت بازهم جلوی روند افزایشی قیمت‌ها گرفته نشد و قیمت این محصول به حدود 9 هزار تومان رسید.

محمد یوسفی رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور امروز قیمت عرضه هر کیلوگرم مرغ را در عمده‌فروشی‌ها 6200 تومان و در میادین تره‌بار 6900 تومان عنوان کرد.

ممنوعیت تردد کامیون‌ها عامل افزایش قیمت مرغ

وی در مورد دلایل افزایش قیمت مرغ در ایام نوروز بیان داشت: ازآنجاکه قسمت عمده مرغ تهران از استان‌های دیگر تأمین می‌شود و همچنین تردد کامیون‌ها در این ایام ممنوع است بنابراین این موضوع تا حدودی برافزایش قیمت مرغ تأثیرگذار بود به‌طوری‌که در برخی روزهای نوروز قیمت مرغ در خرده‌فروشی به حدود 8500 تومان افزایش یافت.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور همچنین یکی دیگر از علل افزایش قیمت مرغ در ایام نوروز را کمبود این محصول در تهران عنوان و تصریح کرد: ازآنجاکه بخشی از مرغ تهران از استان‌ها تأمین می‌شود و تقاضای خود استان‌ها نیز در ایام نوروز افزایش می‌یابد بنابراین مرغ کمتری به تهران می‌رسید و همین موضوع دلیل دوم افزایش قیمت مرغ در ایام نوروز بود.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است، افزود: در روزهای آینده قیمت مرغ روند نزولی خواهد داشت زیرا تقاضا برای خرید کاهش می‌یابد.

مرغ ارزان می‌شود

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران نیز از قیمت 7100 تومانی مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران در روز جاری خبر داد و گفت: به دلیل افزایش تقاضا در شب عید قیمت این محصول حتی به 9 هزار تومان هم رسید ولی از ابتدای فروردین تا 10 اردیبهشت معمولاً روند قیمت کاهشی است.

وی در مورد دلایل افزایش قیمت در ایام نوروز اظهار داشت: در ایام نوروز قیمت‌ها نسبت به‌روزهای پایانی سال گذشته کاهشی بوده اما به دلیل کاهش عرضه و افزایش حجم تقاضا قیمت‌ها افزایش یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران از کاهش قیمت‌ها در روزهای آتی خبر داد و گفت: با توجه به کاهش تقاضا پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی هر کیلوگرم مرغ تا 500 تومان روند کاهش داشته باشد.