مرغ تولیدی در کردستان تضمینی خریداری می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی کردستان گفت: برای تعادل بخشی به قیمت گوشت مرغ در بازار، شرکت پشتیبانی امور دام استان این فراورده را به صورت تضمینی از مرغداری‌ها خریداری می‌کند.
سیداحمد ذکریایی‌نژاد روز شنبه در جلسه خرید تضمینی مرغ اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام در راستای حمایت از مرغداران بدون هیچ محدودیتی اقدام به خرید تضمینی گوشت مرغ در سطح استان کرده که انتظار می‌رود با استقبال مرغداران از این اقدام، قیمت گوشت مرغ به تعادل برسد.
وی هدف اصلی از خرید تضمینی گوشت مرغ را حمایت از تولیدکنندگان و مرغداران، تنظیم قیمت بازار، تثبیت قیمت مرغ و همچنین در راستای سیاست‌های دولت در حفظ اشتغال و حمایت از رونق تولید داخلی اعلام کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی کردستان با اشاره به اینکه کاهش تقاضای در بازار عامل اصلی کاهش قیمت مرغ در کشور و به طبع در استان شده است، اضافه کرد: کاهش قیمت گوشت قرمز از دیگر عوامل این کاهش قیمت است البته تعیین قیمت گوشت مرغ در کشور و به تبع کردستان تابع عرضه و تقاضا بوده و هیچ نهاد دولتی در قیمت گذاری مرغ دخیل نیست.
وی از مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان کردستان خواست در این شرایط نقش بارزتر و تاثیر گذارتری در به تعادل رساندن قیمت گوشت مرغ در سطح استان ایفا کنند.
مدیرکل پشتیبانی امور دام کردستان نیز در این جلسه گفت: واردات مرغ به کشور به منظور ذخیره سازی، ممنوع بوده و ما از مرغ تولید شده در داخل کشور، برای ذخیره سازی استفاده خواهیم کرد.
فرزاد معاونی اضافه کرد: امروزه با توجه به حساسیت بازار و همچنین حوادث احتمالی که ممکن است برای بخش کشاورزی پیش بیاید باید دوراندیشی و برنامه ریزی برای ذخیره سازی گوشت مرغ به عنوان یک محصول استراتژیک داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار کردستان قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار روز را ۱۲۹ هزار و ۹۰۰ ریال اعلام کرده است، افزود: این قیمت در بازار به نرخ ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ ریال به فروش می رسد که ضرری بزرگ برای عرصه تولید این محصول است.
معاونی تاکید کرد: این اداره کل هم اکنون به منظور حمایت از تولید کنندگان هر کیلوگرم مرغ را از قرار ۱۲۷ هزار ریال به صورت تضمینی خریداری می‌کند و معادل آن ذرت به نرخ هر کیلوگرم ۱۶ هزار ریال و کنجاله سویا ۲۴ هزار و ۵۰۰ ریال را برای آنان تهاتر می‌کند.
وی یادآور شد: مرغداران می توانند برای بهره مندی از این خدمت به صورت انفرادی، شرکتی‌های تعاونی، زنجیره تولید و کشتارگاه‌های طیور با این اداره کل قرارداد خرید را منعقد کنند و محصول خود را در پنج کشتارگاه دهگلان، مرغ پر سنندج، ماد مرغ سقز، شاهین پر بانه، زیروار مریوان تونل انجماد دارند، به کشتار رسانده و سپس به سردخانه این اداره کل در سنندج تحویل دهند.
در حال حاضر تعداد ۷۴۲ واحد مرغ گوشتی در کردستان با ظرفیت حدود ۱۴ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۰۰ قطعه در دوره و حدود ۵۹ میلیون قطعه در سال با توان تولید ۱۰۰ هزار تُن گوشت مرغ در حال فعالیت است.
۱۶ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۴۳۴ قطعه و ۱۳ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت ۵۵۵ قطعه در استان دارای پروانه است و یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت ۲ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار و با توان تولید ۲۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در سال نیز فعال است.
از صنایع مرتبط با این فعالیت، ۶ کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت ۱۶ هزار قطعه در ساعت، ۱۵ کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالیانه ۳۶۰ هزار تُن، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت ۶۲ هزار تُن و نیز سه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت ۵۰ هزار تُن در سال وجود دارد.