مرغ‌های مازاد چه خواهند شد؟

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، بیان کرد: بهتر است برای برطرف کردن مشکل مرغ در ایران روی صادرات آن برنامه‌ریزی شود.

به نظر می‌رسد که مرغ در ایران در وضعیت بحرانی قرارگرفته است و هر راه برون‌رفتی برای آن‌هم به بن‌بست‌ منتهی می‌شود.

پیش‌ازاین، علاوه بر مواجه‌شدن بازار با مرغ مازاد که کاهش شدید قیمت مرغ را به دنبال داشت تا حدی که قیمتش در برخی مواقع به کمتر از هزینه‌های تولید رسید، آنفلوانزای مرغی هم به جان مرغ مصرفی مردم افتاد تا بیش‌ازپیش قیمت آن سقوط کند. طوری که قیمت مرغ به 5400 تومان کاهش‌یافته است. این میزان حدود دو هزار تومان پایین‌تر از هزینه تمام‌شده برای مرغ مصرفی مردم بود.

در ادامه نیز وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی برای جلوگیری از متضرر شدن مرغداران کرد. مثلاً ستاد تنظیم بازار خرید خود از مرغداری‌ها را افزایش داد و برای افزایش صادرات مرغ از ایران نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد.

اکنون به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نیز چندان مثمر به ثمر واقع نمی‌شوند، چون افغانستان که از مشتریان مرغ زنده ایرانی بوده، در روزهای گذشته واردات مرغ ایرانی را تا اطلاع ثانوی محدود کرده است.

در این راستا، محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اظهار کرد: مرغی که به افغانستان وارد می‌شد از شرق ایران یعنی از خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برده می‌شد که در این منطقه آنفلوانزا مرغی شیوع پیدا نکرده بود.

او افزود: علاوه بر افغانستان، عراق نیز واردات مرغ ایران را محدود کرده است. بااینکه مرغی که از ایران به عراق صادر می‌شد منجمد بوده و به‌طورکلی آنفولانزا از طریق مرغ کشتار شده منتقل نمی‌شود. همچنین مرغ صادراتی به عراق همواره کیفیت بالایی داشته است ولی به‌هرحال به دنبال انتشار خبر شیوع آنفلوانزا مرغی در عراق، محدودیت‌های صادراتی برای مرغ ایجاد شد.

وی بیان کرد: درگذشته برای صادرات مرغ نیاز به مجوز دامپزشکی، وزارت بهداشت و معاونت امور دامی وجود داشت ولی اکنون برای مدتی فقط مجوز وزارت بهداشت و دامپزشکی نیاز است و قرار بر این شده که مجوز امور دامی که مربوط به حجم مرغ صادراتی است لغو شود.

او افزود: اکنون تا مدتی قیمت مرغ پایین خواهد ماند، چون تولید مرغ خطی است و دو سال طول می‌کشد تا برنامه‌ریزی شود که حجم مرغ را در بازار کاهش یا افزایش دهیم. اکنون نیز چاره این است که دولت همین مرغ مازاد را خریداری کند و برایش تصمیماتی بگیرد که بتواند آن را در خارج از کشور صادر و بفروشد، چون ماندن آن در کشور کمکی به تغییر قیمت آن نمی‌کند.

یوسفی همچنین گفت: سال گذشته روش نامناسبی برای مصرف مرغ خریداری‌شده اتخاذ شد. طوری که بخشی از آن‌ها وقتی به دست مصرف‌کننده رسید نزدیک به زمان انقضایش بود.

او افزود: بهتر است بخشی از این مرغ به کنسروسازی برود که روی صادرات کنسرو برنامه‌ریزی شود. و بخشی هم در مناطقی صرف شود که دولت برای تامین تغذیه مردم درصدد پایین نگه‌داشتن قیمت مرغ است که البته من تأکید می‌کنم صادرات این مرغ مازاد به نفع صنعت مرغداری کشور است.