مردم همه مرغ مصرف می‌کنند/ ماهی استفاده کنید

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تولید مرغ در کشور را به دلیل وابستگی به واردات دام یک اشتباه استراتژیک خواند و گفت: از طرف دیگر طوری فرهنگ سازی شده که مردم همه مرغ مصرف می‌کنند، در حالی که می‌توانند از ماهی استفاده کند که ارزش غذایی آن خیلی بیشتر از مرغ است. بنابراین یک تغییر سیاست و تغییر استراتژیک نیاز است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تولید مرغ در کشور را به دلیل وابستگی به واردات دان یک اشتباه استراتژیک خواند و گفت: از طرف دیگر طوری فرهنگ سازی شده که مردم همه مرغ مصرف می‌کنند، در حالی که می‌توانند از ماهی استفاده کند که ارزش غذایی آن خیلی بیشتر از مرغ است. بنابراین یک تغییر سیاست و تغییر استراتژیک نیاز است.

مهرداد ایزدی در برنامه تلویزیونی با این موضوع که آیا ساز و کار فعلی برای حمایت از مصرف‌کننده کافی است یا نه و آیا برای کنترل افزلیش افسار گسیخته قیمت کالاها باید به سمت احیا وزارت بازرگانی برویم؟ اظهار کرد: مشکل اصلی افزایش قیمت‌ مرغ این بود که به موقع مواد اولیه تامین نشد و علت آن نیز نبود ساختار مشخص برای تامین مواد اولیه و دوگانگی در این زمینه و همچنین مشکلات تامین ارز بود که در نهایت باعث ضرر واحد تولیدی و مشکلاتی برای مردم شد. بنابراین به نظر می‌رسد لازم است در بخش بازرگانی کشور تمرکز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر یک دستگاه متولی بحث واردات و بازار شود آن دستگاه مسئول خواهد بود، قانون خواهد داشت و پاسخگو خواهد بود، گفت: بنابراین دولت به عنوان دستگاه اجرایی این نیاز را می‌بیند که دستگاهی با این تمرکز ایجاد شود که لزوما همان دستگاه قبلی نیست و با توجه به شرایط جدید اقتصادی، این وزارتخانه باید هوشمند و با ساختار جدید باشد.

ایزدی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا سامانه‌هایی مثل سامانه جامع تجارت که تاکنون در این زمینه ایجاد شدند به نتیجه رسیدند یا نه؟ تصریح کرد: مشکل فقط در یک بخش نیست و نمی توانیم بگوییم فقط با ایجاد سامانه مشکل برطرف می‌شود. برای حل کردن مشکلات باید ابعاد مختلف را در نظر بگیریم. برای مثال این سوال مطرح می‌شود که آیا زمینه ایجاد مرغ در کشور وجود دارد، در حالی که دار از طریق واردات تأمین می‌شود؟ این یک اشتباه استراتژیک بود که یک زمانی واحد تولید مرغ ایجاد شده اما از طرف دیگر مجبوریم دان را وارد کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر طوری فرهنگ سازی شده که مردم همه مرغ مصرف می‌کنند، در حالی که می‌تواند از ماهی استفاده کند که ارزش غذایی آن خیلی بیشتر از مرغ است. بنابراین یک تغییر سیاست و تغییر استراتژیک نیاز است.

این مقام مسئول با اشاره به اشتباه بودن انحصار در واردات نهاده های دامی، تصریح کرد: این موضوع در اختیاد سازمان حمایت نیست، اما اگر ساختار مشخص و منسجمی مانند وزارت بازرگانی وجود داشته باشد می‌تواند وظیفه تامین و بخش از اختیار سایر دستگاه را در اختیار بگیرد و با تمرکز در بخش واردات اجازه ایجاد رانت را ندهد.

وی همچنین با اشاره به لزوم تغییر برخی قوانین تصریح کرد: برای مثال در سال‌های اخیر بارها اعلام کردیم که میزان جریمه متخلفان صنفی رقم خیلی کمی است.

گفتنی است که در این برنامه مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با احیای وزارت بازرگانی ابراز مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بر اساس اعلام اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در سال گذشته، بیش از ۲۰ هزار واحد مرغداری در کشور وجود دارد.

همچنین بر اساس آخرین نرخ‌نامه میادین میوه تره‌بار در اواخر آبان ماه، قیمت ماهی قزل‌آلای تازه نیز در میادین نیز براساس نرخ نامه هر کیلوگرم ۴۲ هزار تومان است.

از اوایل آذر ماه قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است. این در حالیست که اواخر مهر ماه کارگروه تنظیم بازار استان تهران قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرده بود. در نهایت با عرضه مرغ تنظیم بازاری از اوایل هفته گذشته قیمت مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران به ۲۲ تا ۲۴ هزار و۹۰۰ تومان رسید.