مردم نگران آنفلوانزای مرغی نباشند

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده مواردی از آنفلوانزای پرندگان در دماوند، فیروزکوه با بیان اینکه برای مردم تهدیدی در مورد این بیماری وجود ندارد، گفت: مرد گوشت مرغ از بازار آزاد نخرند.

محمود نبوی درباره مشاهده موارد انسانی مبتلابه این ویروس در کشور گفت: این ویروس به‌سختی به انسان منتقل می‌شود و امکان سرایت پایینی دارد. اما اگر منتقل شود تلفاتی بین 40 تا60 درصد خواهد داشت.

وی دراین‌باره افزود: از 20 سال گذشته تاکنون کل موارد انسانی مبتلا شده در دنیا هزار نفر بوده است. خوشبختانه تابه‌حال نیز مورد انسانی مبتلابه این نوع آنفلوانزا را در کشور نداشته‌ایم. درعین‌حال اگر در یک مرغداری این بیماری مشاهده شود، تمام کارکنان و کارگران آن تا حدود دو هفته تحت نظر قرار می‌گیرند.

نبوی ادامه داد: از 20 سال گذشته تاکنون که آنفلوانزای پرندگان در دنیا مشاهده‌شده است، برخی کشورها مانند ایران سیاست امحا را در پیش‌گرفته‌اند و در هر کانونی که پرنده بیمار مشاهده می‌شود با پرداخت خسارت، آن‌ها را از بین می‌برند که سیاست درستی است. کشورهایی که این سیاست را اجرا کردند موارد انسانی نداشتند و یا اینکه بسیار کم بوده است.

وی افزود: مرغداران نیز از این سیاست استقبال می‌کنند؛ چراکه که می‌دانند این بیماری ممکن است به تمام مرغداری سرایت کند. در هر کانونی که این بیماری دیده شود تا شعاع خاصی پرندگان امحا می‌شوند و فضولاتشان نیز ضدعفونی می‌شود و بعد از حدود یک تا سه ماه نیز اجازه تخم‌ریزی مجدد داده می‌شود.

نبوی درباره مناطقی که امکان ابتلای به بیماری در آن وجود دارد نیز گفت: این بیماری برخی سال‌ها در کشور زیاد بوده است و برخی سال‌ها کمتر و ممکن است در همه جای کشور مشاهده شود. آنفلوانزای پرندگان امسال کمی بیشتر از سال گذشته در دنیا بوده است، اما این به معنی گسترده بودن آن یا تبدیل آن به ویروس انسانی نیست.

وی با بیان اینکه برای مردم تهدیدی در این زمینه وجود ندارد افزود: این ویروس چند ساعت پس از کشته شدن پرنده از بین می‌رود. بنابراین گوشتی که از طریق کشتارگاه‌های مجاز عرضه می‌شود، مشکلی ندارد و مردم با خیال راحت می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توصیه کرد که مردم گوشت مرغ را از مجاری دولتی که تحت کنترل هستند تهیه کنند و خودشان اقدام به خرید آن از بازارهای آزاد نکنند؛ چراکه ممکن است مبتلابه بیماری‌های دیگری نیز باشند. از خرید پرنده به‌عنوان نگهداری در منزل نیز خودداری کنند و اگر مایل به خرید آن هستند از مراکز مجاز اقدام به تهیه کنند.