مخالفت نروژ با فروش ارزان‌تر گاز به اروپا

نروژ همزمان با تلاش اروپا برای قطع وابستگی به گاز روسیه، قصد دارد تولید گاز را تا پایان دهه جاری در سطح بالای فعلی حفظ کند و قصد فروش ارزان‌تر به این منطقه را ندارد.

به گزارش ایسنا، ترجه اسلند، وزیر انرژی نروژ اظهار کرد: انتظار داریم که سطح تولید فعلی را تا سال ۲۰۳۰ حفظ کنیم. ما پروژه‌ها و برنامه‌هایی را برای توسعه مشاهده می‌کنیم و پروژه‌هایی به اجرا گذاشته می‌شوند که کمک می کنند حجم بالای تولید گاز را همچنان حفظ کنیم.

طبق پیش‌بینی‌های رسمی، تولید گاز نروژ امسال به حدود ۱۲۲ میلیارد متر مکعب خواهد رسید که به منزله هشت درصد رشد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ خواهد بود و رکورد تولید پنج سال پیش را می‌شکند.

کمیته اجرایی نفت نروژ در ژانویه پیش بینی کرد تولید گاز در سال ۲۰۲۶ به ۱۱۸ میلیارد متر مکعب (کمتر از سطح فعلی) خواهد رسید. اما اکنون نروژ به بزرگترین تامین کننده گاز اروپا تبدیل شده و روسیه که تحویل گاز به این منطقه را به شدت کاهش داده است، را پشت سر گذاشته است.

وزیر انرژی نروژ اعلام کرد پس از این که کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا در ژوئن، توافقی را برای افزایش واردات گاز از فلات قاره نروژ امضا کردند، درباره تقاضای بلندمدت برای گاز نروژ در اروپا مطمئن‌تر شده است. وی گفت: این پیام مهمی است که از اتحادیه اروپا گرفتیم.

نروژ با صادرات بیشتر گاز به جای استفاده از آن برای افزایش تولید نفت، به تقاضای بالاتر از سوی اروپا واکنش نشان داده است.

قیمت گاز اروپا امسال سه برابر شده و مکررا به رکورد بالایی رسیده است. با این حال نروژ، آن طور که برخی از تحلیلگران و مطبوعات پیشنهاد کرده بودند، قصد ندارد گاز را زیر قیمت بازار بفروشد.

اسلند گفت: به طور کلی، بازار قابل پیش بینی است. هنگامی که کمبود عرضه وجود دارد، قیمتها بالا هستند و این امر به افزایش تولید کمک می‌کند و گاز را به بازارهایی می‌رساند که بیشتر به آن نیاز دارند.

وی همچنین افزود: با وجود این که شرکتهای نفتی نروژ سود هنگفتی از افزایش قیمتها داشته اند، دولت این کشور قصد ندارد مالیات بر عایدی بادآورده آنها را معرفی کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت اکوئینور که بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز نروژ است و دولت سهامدار عمده آن است، قصد دارد سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر و فناوریهای کم کربن را افزایش دهد تا به یک شرکت انرژی فراگیر تبدیل شود. با این حال، اکوئینور اعلام کرده که اکتشاف منابع جدید را افزایش می دهد تا تقاضای اروپا برای هیدروکربن‌های نروژ را برآورده کند.