مجلس در برابر افزایش قیمت سوخت صنایع واکنش نشان می‌دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش قیمت سوخت صنایع منجر به افزایش قیمت محصولات در بازار خواهد شد و در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت، مجلس واکنش نشان خواهد داد.

فتح الله توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در مورد انتشار اخباری مبنی بر احتمال افزایش نرخ سوخت صنایع، تصریح کرد: صنایع کشور در چند وقت گذشته متحمل چندین شوک بزرگ شده‌اند؛ شیوع بیماری کرونا و تعطیلی صنایع، کمبود و گاهی قطعی برق در تابستان و مشکلات تامین گاز در زمستان از جمله آنهاست که عملا آسیب جدی به بسیاری از صنایع بزرگ و متوسط کشور وارد کرده است.

وی افزود: از طرفی افزایش حقوق کارکنان در پی مصوبه شورای عالی کار نیز مشکلات جدی در حوزه اشتغال کارکنان ایجاد کرده، طوری که برخی صنایع نمی‌توانند حقوق کارکنان خود را بپردازند.

وی ادامه داد: اما مشکل اصلی این است که با افزایش قیمت سوخت صنایع طبیعتاً قیمت تولید هم بالا خواهد رفت، یعنی به طور مثال با افزایش قیمت سوخت در صنعتی مانند فولاد، با توجه به قطع مکرر برق این صنایع در تابستان و در تعطیلی کارخانه‌ها، بازار با کمبود محصولات فولادی مواجه می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنابراین بازار، هم عطش زیادی برای دریافت کالا های تولیدی این صنایع دارد و طبیعتاً کسانی که خیلی منصف هستند، قیمت محصولات را بالا می‌برند و کسانی هم که منصف و شفاف نیستند، اقدام به احتکار خواهند کرد که مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

توسلی تاکید کرد: اکنون بازار کشش افزایش قیمت محصولات و همچنین صنایع نیز تحمل افزایش قیمت سوخت را ندارند؛ این اقدام قطعاً تبعات جدی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: تا کنون افزایش قیمت سوخت صنایع به طور رسمی اعلام نشده است، اما در صورتی که این اتفاق به صورت رسمی رخ دهد؛ مجلس واکنش نشان خواهد داد و از طریق، تذکر، سوال و یا استیضاح به وظایف نظارتی خود عمل و از دولت رفع دغدغه تولید را مطالبه خواهد کرد.