ماهانه باید ۱۵ هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شود/ مردم بجای سایر پروتئین‌ها تخم‌مرغ مصرف می‌کنند

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی تصویب کرده است که ماهانه 15 هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شود این حجم از واردات باید تا پایان سال ادامه پیدا کند.

حمید کوچک کاشانی، درخصوص دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ در کشور، بیان کرد: قیمت تخم‌مرغ یک شبه بالا نرفته است. چالش‌هایی که امروز بازار تخم‌مرغ با آن درگیر است ناشی از تعلل در تصمیم‌گیری‌های ماه‎‌های گذشته دارد.

وی با بیان اینکه تامین نهاده برای مرغداران به‌صورت منظم انجام نمی‌گیرد، تصریح کرد: مرغداران در بازه زمانی مشخص نهاده دریافت نمی‌کنند از این‌رو مجبورند برای تامین نهاده مورد نیاز به بازار آزاد مراجعه ‌کند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران میهن، گفت: قیمت سبد پروتئین‌ها در کشور به‌ شدت افزایش پیدا کرده است از آنجایی‌که مردم توان خرید دیگر محصولات پروتئینی را ندارد تقاضا برای خرید تخم‌مرغ زیاد شده است. یکی از دلایل بالا رفتن نرخ تخم‌مرغ افزایش تقاضا برای خرید این محصول است.

وی با اشاره به افزایش مصرف تخم‌مرغ در 6 ماه دوم سال، بیان کرد: قیمت مصوب تخم‌مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تخم‌مرغ شانه‌ای 40 هزار تومان است واحدهای صنفی با احتساب سود در نظر گرفته هر شانه تخم‌مرغ را 43 هزار تومان عرضه می‌کنند.

به گفته این فعال اقتصادی، در حال حاضر 5 هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شده است که از این حجم 1000 تن آن وارد بازار شد؛ البته از 15 آبان توزیع بار وارداتی سرعت 2 برابری به خود خواهد گرفت.

کوچک کاشانی درباره تقویت شبکه مویرگی عرضه تخم‌مرغ در خرده‌فروشی، گفت: سازمان پشتیبانی امور دام با همکاری اتحادیه‌ مرغ تخم‌گذار، به‌وسیله ماشین‌های توزیع‌کننده تخم‌مرغ این محصول را در تمام مناطق 22 گانه تهران با قیمت مصوب عرضه می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها به 2500 تومان هم رسیده است، بیان کرد: قیمت‌گذاری تخم‌مرغ بسته‌بندی شده 16 آبان اعلام خواهد شد با اعلام این نرخ دیگر شاهد هرج و مرج در قیمت تخم‌مرغ نخواهیم بود.

به گفته کوچک کاشانی، در 2 سال گذشته به دلیل اعمال تحریم‌ها واردات تخم‌مرغ در زمان مشخص صورت نگرفت. همچنین برخی سومدیریت‌های داخلی بر این مسئله صحه گذاشت و ما شاهد نابه‌سامانی بازار تخم‌مرغ شدیم.

این فعال اقتصادی ترکیه را به‌عنوان یکی از کشورهای واردکننده تخم‌مرغ در کشور معرفی کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی تصویب کرده است که ماهانه 15 هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شود این حجم از واردات باید تا پایان سال ادامه پیدا کند.

وی در پایان بابیان اینکه تهران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تخم‌مرغ در کشور است، تصریح کرد: تهران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تخم‌مرغ نیز هست از این‌رو برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا از استان‌های دیگر تخم‌مرغ وارد این استان می‌شود.