قیمت دی و منو کلسیم فسفات مورد نیاز دام و طیور ۲۴ درصد افزایش یافت

دبیر انجمن دی و منو کلسیم فسات از گران شدن ۲۴ درصدی این محصولات از امروز به دلیل افزایش ماده اولیه‌ خبر داد و گفت: گران شدن یکباره قیمت اسید فسفریک باعث بالا‌رفتن قیمت محصول نهایی دی و منو کلسیم فسفات مورد استفاده در صنعت دام و طیور شد.
محسن سعیدیان از گران شدن 24 درصدی دی و منو کلسیم فسات مورد استفاده در خوراک دام و طیور از امروز به دلیل افزایش قیمت ماده اولیه‌ این محصول خبر داد و اظهار داشت: گران شدن یکباره قیمت ماده اولیه اسید فسفریک توسط پتروشیمی ها، باعث بالا‌رفتن قیمت محصول نهایی دی و منو کلسیم فسفات شده است.

دبیر انجمن تولید کنندگان دی و مونو کلسیم فسفات کشور افزود: مکمل غذایی دی و مونو کلسیم فسفات 1.5 درصد نهاده دامی مصرفی دام و طیور را تشکیل می دهد اما نقش مهمی در تامین فسفر این حیوانات دارد که بدون آن تخم مرغ تشکیل نمی شود و یا بیماری های مختلف استخوانی می گیرند.

وی گفت: شرکت های پتروشیمی می گویند با افزایش قیمت نفت و فراورده های آن، کرایه حمل بیشتر شده و روی نرخ اسید فسفریک هم تاثیر گذاشته است.

سعیدیان افزود: برای تولید اسید فسفریک باید خاک از سوریه به ایران بیاورند که کرایه حمل کامیون ها بیشتر شده است، خاک فسفات سوریه نسبت به ایران بهتر است و به همین دلیل شرکت های پتروشیمی از آن استفاده می کنند.

دلیل دومی که شرکت های پتروشیمی برای گران کردن اسید فسفریک بیان می کنند، گران شدن هزینه استحصال اسید سولفوریک از گوگرد به دلیل گران شدن قیمت گاز است.

دبیر انجمن تولید کنندگان دی و مونو کلسیم فسفات کشور اعلام کرد در پی گران شدن 24 درصدی اسید فسفریک، این انجمن نیز محصول مکمل غذایی خود موصوف به دی و منو فسفات کلسیم خود را به 19500 تومان در هر کیلو افزایش داده است.

وی خاطر نشان کرد که به هیچ عنوان به گران کردن نهاده راضی نیستیم اما گران شدن مواد اولیه توسط پتروشیمی ها ما را به این کار واداشته است.

*سهمیه اسید فسفریک تولید کنندگان مکمل دامی به یک سوم کاهش یافت

وی در بخشی از صحبت ها خود گفت: اصرار وزارت جهاد کشاورزی به تامین کود فسفاته در داخل باعث شده شرکت های پتروشیمی سهمیه اسید فسفریک 47 کارخانه را به یک سوم کاهش دهند و تعداد زیادی از این کارخانه ها یا تعطیلند یا با ظرفیت کم کار می کنند.

به گفته این مسئول در این کارخانه ها 5000 کارگر مستقیم و 2000 کارگر غیر مستقیم فعالیت دارند.

دبیر انجمن تولید کنندگان دی و مونو کلسیم فسفات کشور با بیان اینکه کاهش سهمیه مواد اولیه آنها به تولید داخل ضربه میزند،گفت: وزارت جهاد کشاورزی با برنامه تولید کود در داخل به تولید سایر نهاده دامی ضربه زده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کرونا کشورها صادرات انجام نمی دهند، ضمن اینکه واردات این محصول هزینه زیادی برای کشور دارد و دولت باید تلاش کند تا مواد اولیه این نهاده دامی را تامین کند.