قیمت دلار امروز 12 دی 1401 | دلار در حال کف سازی است؟

دیروز قیمت دلار در روندی با ثبات و اندکی تمایل به کاهش در بازار کلید خورد. بازارهای موازی نیز برای امروز نوید کاهش قیمت این اسکناس امریکایی را می‌دهند. امروز فروشنده در بازار زیاد بود، اما خریدار کم. اگر خریدی هم انجام می‌شد به اعتقاد معامله‌گران مفت‌بری بود.

دیروز نیز روند قیمت دلار بر مسیر ثبات با کاهش اندکی در بازار معاملات آزاد کلید خورد. سیگنال قیمت در بازارهای موازی و معاملات فردایی نیز، به تهران نوید کاهش قیمت را می‌داد.
دلار هرات که روز گذشته با قیمت ۳۹ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد، امروز نیز با اندکی کاهش در کانال مذکور نوسان داشت. قیمت دلار تهران نزدیک به ۳ پله بیشتر در محدوده ۴۰ هزار تومانی قرار داشت. دلار سلیمانیه نیز در کف محدوده ۴۰ هزار تومانی معامله شد.
مفت‌ بری دلار در معاملات هفته دوم دی

امروز یکشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱، روند خرید و فروش در بازار احتیاطی و فروشنده دلار زیاد بود، اما کسی خریدار نبود. اگر خریدی هم صورت می‌گرفت به اعتقاد معامله‌گران مفت‌بری بود و فاصله خرید و فروش زیاد!

کف ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت که از سوی فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی برای دلار مطرح شده و سیاست ایجاد مرکز مبادله ارزی از سوی او، گمانه‌زنی‌ها برای کاهش قیمت دلار را بیشتر کرد. بسیاری از فعالان بازار معتقدند دلار تا ۳۷ هزار تومان پایین می‌آید اما بیشتر از این نه.

بسیاری از تحلیلگران روند صعودی قیمت دلار را از ابتدای سال‌ جاری هشدار داده بودند و در هفته نخست دی ماه این اتفاق افتاد. دلار با سقف‌شکنی قیمت باعث آشفتگی بازار شد.

از سوی دیگر برخی معامله‌گران کف بازار با وجود روند صعودی قیمت‌ها دست از معامله‌ کشیدند. آن‌ها معتقد بودند این سیاست کهنه نهاد پولی کشور است تا قیمت را به اندازه‌ای بالا ببرد، از نوسانات بازار بهره‌ کافی را کسب کند و بعد با کاهش محدود قیمت به انتظارات کاهشی بازار پاسخ دهد. این معامله‌گران بر این باور بودند نباید از بازارساز رکب خورد.

اکنون نیز شرایط حاکم بر بازار نشان‌دهنده همین موضوع است. قیمت دلار به صورت دستوری همچنان در کنترل بانک مرکزی است. دارندگان محدود دلار موفق به فروش نمی‌شوند و سطح عرضه در بازار بالاست.

برخلاف ادعای بسیاری از کارشناسان بازار مبنی بر کاهش درآمدهای ارزی کشور به علت تحریم‌ها، رئیس کل جدید بانک مرکزی ذخیره ارزی کشور را کافی و در حد مطلوبی عنوان کرده است. در همین راستا برخی تحلیلگران معتقدند اگر سطح عرضه مانند ۲ روز گذشته باشد، قیمت دلار تا کانال ۳۳ هزار تومان نیز کاهش می‌یابد.
کف ۳۳ هزار تومانی قیمت دلار

در همین راستا علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی هم به تجارت‌نیوز گفت: «بر مبنای تحلیل تکنیکال، قیمت ۳۳ تا ۳۴ هزار تومانی پایین‌ترین محدوده قیمتی برای این اسکناس امریکایی تا ابتدای اسفند ماه است.»

او ادامه داد: «با توجه به بحث افزایش نقدینگی و نیز برآوردی که از عدم افزایش تولید ناخالص داخلی وجود دارد، به نظر می‌آید دولت می‌تواند کف دلار را با نرخ 34 هزار تومان ببندد.»

در حال حاضر سیاست بانک مرکزی جمع‌آوری نرخ‌های متعدد از بازار و نزدیکی قیمت دلار نیما و مبادله‌ای به یکدیگر است. به نظر می‌رسد با گذشته تنها ۲ روز از معاملات دلار در بازار نمی‌توان سیاست‌های نهاد پولی کشور را بررسی و گمانه‌زنی کرد.