قیمت تخم‌مرغ کاهش یافت

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، گفت: تولیدکنندگان از نحوه توزیع نهاده‌های دامی گله‌مند هستند، عده‌ای خریداری کردند و هنوز موفق به دریافت نهاده نشده‌اند و عده‌ای هنوز در نوبت خرید هستند به عبارت دیگر سامانه به‌درستی شارژ نمی‌شود.
به گزارش صدای بورس، حبیب اسدالله‌ نژاد با اشاره به میزان تولید روزانه مرغ، گفت: روزانه بیش از ۸ هزار تن مرغ گوشتی در کشور تولید می‌شود که در شرایط فعلی این میزان تقاضا برای خرید مرغ گوشتی وجود ندارد.

وی با اشاره به مازاد تولید گوشت مرغ، افزود: در حال حاضر مرغ با نرخ مصوب عرضه می‌شود و نیازی به توزیع مرغ دولتی برای تنظیم بازار وجود ندارد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی روند اعطای نهاده به تولیدکنندگان را کند دانست و افزود: تولیدکنندگان از نحوه توزیع نهاده‌های دامی گله‌مند هستند، عده‌ای خریداری کردند و هنوز موفق به دریافت نهاده نشده‌اند و عده‌ای هنوز در نوبت خرید هستند به عبارت دیگر سامانه به‌درستی بارگذاری نمی‌شود.

همچنین در این رابطه مهدی یوسفخانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در پاسخ به این پرسش که گزارش‌هایی از فروش مرغ بالای نرخ مصوب داده شده است آیا خبر فروش مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان را تایید می‌کنید؟ گفت: در حال حاضر بیش از نیاز مرغ تولید می‌شود و مرغ با نرخ مصوب کیلویی ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به نحوه فروش عمده مرغ به واحدهای صنفی، تصریح کرد: واحدهای صنفی مرغ مورد نیاز واحد خود را یا از میدان بهمن و یا از کشتارگاه‌ها تهیه می‌کنند، ممکن است واحد صنفی ازمبدا مرغ را گران خریداری کرده باشد و ناچار به گران فروشی شود. اما باید بگویم که در هر دو صورت مرتکب تخلف شده است.

بیشتر بخوانید: قیمت مرغ در ماه رمضان نوسان دارد؟

یوسفخانی تصریح کرد: نرخ عمده مرغ گرم حداکثر کیلویی ۲۹ هزار تومان است و باید کیلویی ۳۱ هزار تومان بفروش برسانند.

این فعال اقتصادی میزان مصرف مرغ در تهران را روزانه حدود ۱۳۰۰ تن دانست و افزود: در روزهای نخست رمضان شاهد رکود در بازار هستیم و حتی برخی واحدهای صنفی زیر نرخ مصوب اقدام به عرضه مرغ گوشتی کردند.

کاهش قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان

همچنین ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به کاهش قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان، به ایلنا گفت: میزان مصرف تخم‌مرغ در رمضان نسبت به دیگر ماه‌های سال کاهش پیدا می‌کند و مردم به جای تخم‌مرغ بیشتر از گوشت مرغ در این ماه استفاده می‌کنند چراکه می‌خواهند مواد غذایی با میزان پروتئین بالاتر مصرف کنند.

وی با اشاره به کاهش هزار تومانی نرخ تخم‌مرغ، افزود: میامگین یک کیلو تخم‌مرغ با نرخ آزاد کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان است این در حالیست که در هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ کیلویی ۲۱ هزار تومان بود.

این فعال اقتصادی توزیع نهاده‌ها را نامناسب دانست و افزود: سامانه بازارگاه ساعتی باز می‌شود و ظرف این ساعت ۱۸۰۰ واحد تولیدکننده قادر به ثبت‌نام نیستند.

نبی‌پور تصریح کرد: ارز ترجیحی تا پایان ماه رمضان به واردات نهاده تخصیص داده می‌شود و تا به امروز خبری مبنی بر حذف این ارز به ما نداده‌اند اما مصوبات در کشور ما یک شبه تصویب و رد می‌شود، از این‌رو تولیدکنندگان سردرگم هستند و هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است.