فعال شدن حمایت‌ از بازار سهام برای آغاز روند صعودی/ ایجاد واگرایی در بورس با افزایش نرخ‌های دلار

تحلیلگران بنیادی هر روز در حال به روزرسانی تحلیل خود هستند تا بتوانند روند بازار را به درستی تشخیص دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که بیشتر اهالی بازار سرمایه انتظار بازگشت و رشد بورس را دارند، به سمت جدی‌ترین حمایت خود در کانال 1.3 میلیون واحدی در حال حرکت است.

افت بیش از 11 هزار واحدی و خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام طی معاملات امروز بورس نشان داد، سهامداران حقیقی هنوز با بورس آشتی نکرده‌اند و از هر فرصتی برای خروج استفاده می‌کنند.

تحلیلگران هر روز در حال به روزرسانی تحلیل‌های خود هستند تا بتوانند روند بازار را به درستی تشخیص دهند.

برخی تحلیلگران،‌ اهداف یک میلیون و 350 واحدی را روی چارت‌هایشان مشخص کرده‌اند و این محدوده‌ را برای برگشت قیمت مناسب می‌دانند، اما از لحاظ زمانی ممکن است واکنش به این محدوده‌ها کمی زمان بر باشد. نکته قابل توجه در زمینه این تحلیل‌ها این مساله است که برگشت بازار از این محدوده با رشد سریع و تند و تیز همراه خواهد بود.

شاخص کل هموزن هم که چند مدتی بود روند صعودی به خود گرفته بود، حالا در محدوده‌های میانگین قیمتی 55 روزه خود نوسان می‌کند و گاهی با ایجاد ترس فاز نزولی به خود می‌گیرد و گاهی شوق پرواز برای اهداف بالاتر دارد.

* قیمت دلار می تواند نوعی واگرایی در بورس ایجاد کند

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد شرایط بازار سرمایه در روزهای اخیر گفت: هنوز ابهامات در مورد بازار بورس تهران زیاد است و بی اعتمادی‌ها به بازار بیشتر از قبل است.

وی ادامه داد: اما قیمت دلار همچنان بالاتر از 31 هزار تومان گزارش می‌شود و دلار نیمایی هم خود را روی عدد 27 هزار تومان ثبیت کرده است. در صورتی که این دو نرخ از یکدیگر فاصله بگیرند بازهم شاهد نوعی واگرایی در بورس خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از نظر تحلیل بنیادی، عاملی که در میان مدت می‌تواند بازار را برگرداند، گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها است؛ پس باید چند روزی منتظر تمام شدن فصل تابستان و آغاز انتشار گزارش شرکت ها باشیم.

* افت دسته جمعی شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 182 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 377 هزار و 916 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 81 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس با کاهش 2 هزار و 980 واحدی در سطح 401 هزار و 910 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 74 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 102 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 630 واحد قرار گرفت.

* کاهش 4 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 21 درصدی نسبت به روز چهارشنبه، به رقم 19 هزار و 459 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 12 هزار و 637 میلیارد تومان بود که 65 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 405 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 12 درصد بوده است.

* رشد خروج سرمایه از بازار سرمایه

در جریان معاملات روز یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای دومین روز متوالی بازار منفی شد و 296 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش 106 درصدی داشته است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)  اختصاص داشت و نمادهای قیستو (قند بیستون)، قشرین (قند شیرین خراسان) و سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های فروش بازار سهام

در معاملات یکشنبه 55 نماد صف خرید داشتند و 69 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 28 درصدی به 159 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 27 درصد افزایش یافت و 192 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای کزغال (شرکت زغال سنگ پروده طبس)، خمحور (شرکت تولید محور خودرو) و حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ذوب (ذوب آهن اصفهان)، ثفارس (عمران و توسعه فارس) و سکرد (سیمان کرستان) تعلق داشت.