علت افزایش قیمت مرغ چیست؟

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی کمبود عرضه ناشی از مشکل تامین دان را علت اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.

 

ناطقان: عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری۱۴ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۷ هزار و ۸۰۰ تا ۱۹ هزار تومان است.

وی از افزایش یک هزار تومانی قیمت مرغ نسبت به اواخر هفته گذشته خبر داد و افزود: در هفته اخیر قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۳ هزار تومان و مرغ گرم ۱۸ هزار تومان بود.

حجت کمبود عرضه ناشی از مشکل تامین دان را علت اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: علی رغم جوجه ریزی مناسب، اما وزن مرغ به سبب کمبود دان مناسب نیست که در نهایت کمبود عرضه منجر به التهاب قیمت مرغ در بازار شده است، در حالیکه با تامین دان، وضعیت عرضه و تقاضا به حالت عادی باز می‌گردد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزایش هزینه‌های تولید نظیر نوسان نرخ کنجاله سویا را از دیگر عوامل گرانی قیمت مرغ در بازار دانست و افزود: با استمرار روند افزایش نرخ کنجاله سویا، قیمت مرغ باز هم بالا می‌رود.

وی از افزایش ۱۰ درصدی نرخ دولتی ذرت و کنجاله سویا خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو ذرت با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۴ هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شوند.

به گفته وی، با استمرار روند افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مرغدار چاره‌ای جز تعطیلی تولید یا افزایش قیمت مرغ به عنوان محصول نهایی ندارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پشتیبانی امور دام تنها تا سن ۴۲ روزگی نهاده در اختیار مرغدار قرار می‌دهد، گفت: دولت به طور متوسط ۵۰ درصد دان مورد نیاز را تا سن ۴۲ روزگی در اختیار مرغدار قرار می‌دهد و چنانچه تا ۵۰ روز نگه داری شود، مجبور به تامین‌نهاده از بازار آزاد است.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم را ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ حدود ۴ هزار تومان متضرر هستند.

وی از اصلاح قیمت مرغ خبر داد و گفت:  اگر قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار اصلاح نشود، جو ناامیدی در بین مرغداران ایجاد می‌شود که این امر صنعت طیور را به چالش می‌کشاند.

این مقام مسئول از بهبود قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: اگرچه قیمت مرغ نسبت به ابتدای ماه تاحدودی افزایش یافته، اما هنوز به نرخ واقعی خود نرسیده است که افزایش قیمت جوجه بر نرخ نهایی مرغ تاثیر گذار خواهد بود.