طیور بومی سهم بیشتری در تولید تخم مرغ دارند

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: سهم طیور بومی در تولید تخم مرغ استان بیشتر از طیور صنعتی است.
سورنا چایچی با بیان اینکه امسال ۱۲ هزار تن تخم مرغ در گیلان تولید شده است، گفت: سهم طیور بومی گیلان در تولید تخم مرغ بسیار زیادتر از طیور صنعتی است به طوری‌که از این مقدار تخم مرغ تولیدی ۹ هزار تن از طریق طیور بومی و بالغ بر سه هزار تن از طیور صنعتی تولید شده است.
وی افزود: در گیلان فقط یک واحد تخم گذار با ظرفیت ۳۶ هزار قطعه وجود دارد و سالانه ۶۵۳ تن تخم‌مرغ توسط آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. این واحد در شهرستان رودبار فعالیت می کند.
چایچی تصریح کرد: از آنجایی که گیلان از استان های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است و احتمال بروز آنفلوآنزای پرندگان در برخی از سال ها وجود دارد، احداث مرغداری تخم گذار در این استان از ریسک بالایی برخودار است.
وی ادامه داد: در حال حاضر سهم بالایی از مرغ مورد نیاز بازار بزرگ تهران توسط استان گیلان تامین می‌شود که این امر نشان‌ دهنده جایگاه مهم این استان در این حوزه است. گیلان از واحدهای صنعتی فراوان مرغداری در خصوص تولید مرغ اجداد و گوشتی برخوردار است.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: اغلب روستاییان گیلان از مرغ های بومی نگهداری می کنند و این کار به افزایش درآمد خانوارهای روستایی کمک موثری می کند. بیشترین تخم مرغ بومی گیلان در شهرستانهای املش و سیاهکل تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه تخم مرغ بومی از بازار پسندی بیشتری نسبت به تخم مرغ روز در گیلان برخودار است، خاطرنشان کرد: تخم مرغ های بومی گیلان علاوه بر خود مصرفی در خانوارهای روستایی در بازارهای هفتگی شهرستانها نیز به فروش می رسند.
چایچی ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش حدود ده درصدی تولید تخم مرغ بومی در استان هستیم و برنامه داریم میزان تولید تخم مرغ بومی گیلان افزایش یابد.
وی گفت: تخم مرغ های بومی به دلیل سالم و مغذی بودن گرانتر از تخم مرغهای صنعتی در استان به فروش می رسند و اخیرا مردم به خرید بیشتر این نوع از تخم مرغ ها تمایل بیشتری نشان می دهند.