طرح روسیه برای ساخت راه آهن رشت – آستارا در حال بررسی است

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح مالی روسیه برای مشارکت در ساخت راه آهن رشت- آستارا در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رستم قاسمی» امروز دوشنبه بعد از افتتاح باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد در پاسخ به ایرنا درباره پاسخ ایران به طرح مالی روسیه برای ساخت راه آهن رشت – آستارا، افزود: در حال بررسی طرح مالی روسیه در وزارت راه و شهرسازی هستیم.

به گزارش ایرنا، با ارایه برنامه عملیاتی روسیه در خصوص نحوه تامین مالی پروژه ریلی رشت – آستارا گام جدیدی در تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب در صورت تایید طرح مالی روسیه از سوی ایران برداشته شد. مسیری که تکمیل آن می‌تواند رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی را محقق سازد.

هیات کارشناسی – فنی روسی تابستان امسال از پروژه راه‌آهن رشت – آستارا بازید کرد و بعد از آن مذاکرات برای مشارکت روسیه در طراحی، احداث و تامین مالی این مسیر ریلی آغاز شد.

با توجه به شرایط خاص این پروژه و اهمیت آن در کریدور شمال – جنوب، کشور روسیه از همان ابتدا به همکاری در تکمیل این خط ریلی تمایل نشان داد؛ اما در ادامه مذاکرات، قرار بر آن شد تا نحوه مشارکت روسیه مورد بررسی قرار گیرد.

اعتبار مورد نیاز ساخت راه‌آهن رشت- آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.

حالا از وزارت راه و شهرسازی خبر رسیده که دستیار رئیس جمهور روسیه بر اساس دستور پوتین برای اجرای خط آهن رشت – آستارا و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل و نقلی به ایران سفر کرده است.

پیش‌تر وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا اعلام کرده بود که در صورت تأمین مالی با مشارکت روس‌ها، این خط ریلی سه‌ساله تکمیل خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشدند که از جمله مهم‌ترین آن کریدور جنوب – شمال است.