صنعت طیور از واردات ۷۰۰ تن دارو بی نیاز می شود

یک بیماری انگلی طیور در کشور وجود دارد که در آن مرغ های گوشتی و مادر در طول دوره رشد، نیازمند واکسن و داروی شیمیایی گران قیمت وارداتی هستند؛ یک شرکت دانش بنیان برای این بیماری نوعی داروی گیاهی تولید کرده که در حال طی کردن مراحل قانونی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کوکسیدیوز یک بیماری مهم در صنعت طیور است که توسط انگلی به نام ایمریا ایجاد می شود. این انگل در دستگاه گوارش تکثیر می شود و سبب تخریب بافت روده و در نتیجه موجب سو جذب، کم آبی و کاهش صرفه اقتصادی تولید طیور می شود؛ گله های مرغ مادر برای مصون ماندن از این بیماری مجبور هستند از هفت روز اول واکسن مصرف کنند.
همچنین در طول سال عددی بین یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد میلیون مرغ گوشتی در کشور تولید می شود. برای مصون ماندن از بیماری در این میزان از تولید باید به آن ها داروی شیمیایی داده شود؛ این دارو از خارج از کشور وارد می شود و قیمت نسبتاً بالایی دارد. صنعت طیور در کشور برای مقابله با این بیماری باید سالانه رقمی حدود ۷۰۰ تا هزار تن داروی شیمیایی وارد کند.
امیر علمی امیری، مدیر شرکت دانش بنیان ماکیان دام پارس گفت: این شرکت توانسته است که یک دارویی صد درصد گیاهی برای مقابله با این بیماری تولید کند. این دارو از کمیته داروهای